Nyheter Nyhet
Hos oss trenger du ikke å ha utallige apper på mobilen. Du betaler enkelt og greit med kort, sa Ulf Hafseld CEO i Hynion da vi besøkte stasjonen tidligere i år. Foto: Øyvind P

På Høvik går hydrogenpumpene for fullt — nå må de øke kapasiteten

Hynions hydrogenstasjon har nettopp hatt sin travleste måned noensinne.

— I juni ble det levert to og en halv gang mer hydrogen enn i juni i fjor og vi har nå 60 biltankinger per dag, skriver Ulf Hafseld fra Hynion i et ferskt innlegg på selskapets nettsider. Når vi ser på tallene har volumet doblet seg i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor, forteller han.

Finnmark får hydrogenstasjoner i 2023!

Vi må ha flere stasjoner

Grunnen er naturligvis at stadig flere ser på hydrogenbiler som et godt alternativ til bensin og diesel, og i første halvår har det derfor kommet en rekke nye hydrogendrevne biler på veiene. Her passer det forøvrig å minne om studien til Juniper Research som spår 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027.

— Taxinæringen er blant de som ser på hydrogen som et godt alternativ, men for å få dette til å fungere optimalt må det etableres flere stasjoner. I tillegg må kapasiteten i hele forsyningskjeden økes, skriver Hafseld videre.

NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy

Må øke kapasiten for å dekke etterspørselen

— Selv om kompressorene jobber døgnet rundt, har vi i perioder ikke hatt nok kapasitet til å dekke etterspørselen. Dette er vi nå i ferd med å forbedre, skriver Hafseld.

Det betyr at det settes inn en ny kompressor på linje 1 i løpet av kort tid, samtidig som Hynion jobber videre med å oppgradere stasjonen. 

— Vi har nå fått viktig læring om hva som skjer dersom innfasing av biler og tankingskapasitet kommer i utakt, og jobber hardt for å forbedre situasjonen. For en bruker oppfattes det naturlig nok som lite nyttig å ha en hydrogenbil dersom det ikke finnes et sted å tanke den, skriver Hafseld videre.

Hynions hydrogenstasjon i Porsgrunn åpner snart

Håper støtteordninger kommer på plass

— Kostnadene som skal til for at stasjoner skal bygges i forkant av kjøretøyvolumene er relativt høye. Mange land (blant annet Danmark) har derfor innført støtteordninger til stasjonsbygging. Dessverre er ikke en slik ordning på plass i Norge for tiden, selv om Stortinget i revidert statsbudsjett uttaler at de ønsker det. Dette gjør at utviklingen av stasjonsnettverket går tregere enn det burde.

— Vi håper derfor at myndighetene nå kommer på banen og tar sin del av oppgaven, avslutter Hafseld.

Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand

Kilde: Hynion 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.