Nyheter
Gunnar Malm Gamlem fra SINTEF Ocean holdt innledningen under Gasskonferansens andre dag. Foto: Ole Peder Giæver/Biogassbransjen.no.

Gasskonferansen 2022:

– Et springbrett til biogass og hydrogen

Gunnar Malm Gamlem i SINTEF Ocean mener det er for tidlig å snu ryggen til naturgass i skipsfarten.

Oslo (Biogassbransjen.no): – Vi må akseptere naturgass som en basis. Det vil fungere som springbrett til både biogass og hydrogen, sier prosjektleder i SINTEF Ocean, Gunnar Malm Gamlem, til Biogassbransjen.no.

Sivilingeniøren jobber med energieffektivisering og maritime energisystemer, og har erfaring fra skipsdesign og -bygging i rederi, samt miljøpolitikk som fagsjef i Rederiforbundet.

FNs Klimapanel fastslår at det trengs betydelige og raske utslippskutt.

– Det er et veldig fokus på nullutslipp, jeg mener vi bør ha mye større fokus på å komme i gang raskt. Det handler om fleksibilitet, flere drivstoff, innblanding og vekselbruk. Utslippene må nå sin topp senest 2025 for at vi ikke skal overstige 1,5-graders temperaturøkning. Det er «rett rundt hjørnet» i storindustriell skala. Vi bør gjøre en større innsats for å få biogass og hydrogen – støttet av naturgass – inn raskere, sier Gamlem.

Han er en av innlederne under Gasskonferansen 2022s andre dag onsdag.

Den globale cruisenæringen er på vei mot utslippsfrie cruise innen 2050

Innblanding

Biogass og naturgass kan som kjent brukes om hverandre. Hydrogen kan blandes inn på naturgassmotorer, men ikke i samme kvanta som biogass. Enkelte av dagens gassmotorer for skip kan blande inn opptil 25 prosent hydrogen, men det vil endre forbrenningen. For hydrogen må man også ha eget tilførsels- og lagringssystem, og egne sikkerhetsmekanismer.

– For biogass er det tross alt beskjedne volumer vi ser under oppstart i Norge i dag, da er det fint at skipene tar det som innblanding. Det viktige er at noen skip begynner å ta volumer så man får et marked og ser at det funker, og får på plass sertifikater og utslippsregnskap, og at produsentene fortsetter å stimuleres til investeringer, sier Gamlem.

– Vi snakker i dag om hydrogen og ammoniakk som fremtidige drivstoff for industri og skip, men det er ingen konkrete planer om produksjon av de volumene som er nødvendige, ei heller at vi har den fornybare strømmen som skal til for å produsere de nødvendige mengdene. Biogass er mye mindre energikrevende i produksjon, og kan ha mange opphav, fra avfall til råstoffer vi kanskje ikke har utforsket nok. Det står mer i avisen om at vi vil være i beit for ren kraft enn for fiskeslo, kloakk og jordbruksavfall.

Ny studie bekrefter rolle for LBG i maritim sektor

Kutter utslipp

Kartlegginger SINTEF Ocean har gjort viser at biogass på skip fort kan kutte 70-80 prosent av klimagassutslippene i forhold til dagens diesel.

Grunnen til at man snakker om innblanding er at det ikke vil være store nok volumer til at skip kun kan gå på biogass, og at biogassen trolig vil være dyrere enn naturgass.

– Den økonomiske realiteten er at man kan blande inn så mye biogass eller hydrogen man har råd til eller trenger for å nå utslippsgrenser. Det kan skje ved innblanding, eller at man kjører noen måneder av året på biogass eller hydrogen, eller avhengig av hvor man seiler, sier Gamlem.

Rederiforbundet: – Stort potensiale for biogass i skipsfarten

– Bør ikke diktere teknologi

Det vil ta lang tid før biogass blir tilgjengelig i hver havn, så et skip kunne eksempelvis bunkre biogass når det passerer Stord eller Skogn, men bruke naturgass andre steder langs ruten, mener han.

– For at flere skip enn skip i fast rutetrafikk skal ta i bruk biogass må vi akseptere at de bruker dette vekselsvis med naturgass, inntil det forhåpentligvis blir mer tilgjengelig og konkurransedyktig i pris. Muligheten til å veksle mellom to eller flere drivstoff gir frihet til å seile dit lasten er, mener Gamlem.

Karbonpris for skip slik EU vil innføre vil bidra til å minske prisdifferansen mellom forurensende og mindre forurensende og skape et økonomisk incentiv, mener Gamlem.

– Staten bør også sette utslippskrav heller enn å diktere teknologien. Kravene bør være teknologinøytrale, og ikke spesifisere hverken hydrogen, biogass eller andre drivstoff. Det blir flott med hydrogenferger på Vestfjord-sambandet, men biogass kunne gitt omtrent samme klimagevinst uten kostnaden ved å erstatte ti år gamle skip med splitter nye.

Stort fransk containerrederi har bestilt 7 biogass-skip

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.