Innlegg Tungtransport
Lars Andresen, HYBIL - Norsk hydrogenbil forening
Lars Andresen, HYBIL fra Norsk Hydrogenbil forening. Foto: Privat

Slipp til flere. Elbil passer ikke for alle

Hydrogen glimrer med sitt fravær i planene for Oslo by. Det er vanskelig å forstå.

Det er positivt at byrådet i Oslo, ved Hallstein Bjercke (V), vil lede an i grønn omstilling. Men hydrogen, som mange europeiske storbyer nå satser tungt på, holdes utenfor satsingen.

Bjercke løfter frem batterielektriske løsninger og biogass som hovedgrep for å dekarbonisere mobiliteten i byen. Men han utelater hydrogen – den tredje nullutslippsteknologien – til tross for løfter om annet før valget i 2023.

Venstre har i sitt bystyreprogram fastslått at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, og byrådspartner Høyre har proklamert at de vil senke utslippene med 95 prosent i den samme periode. Likevel glimrer hydrogen med sitt fravær i byens planer. Det er vanskelig å forstå.

Over 2 500 hydrogen-drosjer ruller daglig i Paris og Berlin, og hundrevis av hydrogenbusser frakter reisende hver eneste dag over hele Europa. Disse brukes nettopp der batterielektrisk ikke strekker til – som i byer med kaldt klima og krevende ruter, og Oslo har slitt med busser som må tas ut av drift vinterstid.

Hydrogen er også en god løsning for næringstransport og varelevering, hvor kjøretøy må være i drift hele dagen og ikke har tid til å lade. Her er hydrogen en nullutslippsløsning som fungerer – hvis infrastrukturen finnes. Blant annet har energiselskapet Wales and West i Storbritannia testet hydrogen-elektriske varebiler med gode resultater.

Verdens største hydrogendrevne taxi-flåte er en suksess

En innovativ miljøby

I Finland bygges nå et hydrogenanlegg utenfor Helsinki som skal produsere grønt hydrogen, levere overskuddsvarme til fjernvarmenett og selge oksygen til industrien. Dette anlegget utnytter mer enn 90 prosent av den grønne strømmen.

Oslo har tilsvarende forutsetninger: et etablert fjernvarmenett, tilgang på grønn kraft og et stort behov for utslippsfri energi og transport. Et lignende anlegg i hovedstaden kunne gitt betydelig lokal klimaeffekt og styrket energiforsyningen – samtidig som det ville markert Oslo som en innovativ miljøby.

Norge har nylig fått over én milliard i EU-støtte til innovative hydrogenprosjekter og har verdensledende teknologi, utviklet over snart 100 år, på vårt lag. Likevel har elbiler fått 300 ganger mer støtte enn hydrogenbilen – og fortsatt passer ikke elbil for alle.

— Løsningen for Oslos kollektivtrafikk er ikke diesel

Vær først, ikke sist

Nå tas det til orde for enda mer støtte for å stimulere til ytterligere utfasing av fossilbilene. Norsk Hydrogenbilforening mener at denne må rettes mot å gi flere muligheten til å velge nullutslippsbil ved å slippe til flere teknologier, og ikke bare satse på én.

Hydrogenbiler har lang rekkevidde, rask fylling og høy driftssikkerhet, og lavere livsløpsutslipp enn elbiler og gir en annen konfigurasjon for dem som skal bruke den. De supplerer elbilene, de erstatter dem ikke. Derfor gir stadig flere europeiske byer plass til begge teknologier.

Venstre har sagt at de vil støtte hydrogenmobilitet når teknologien er moden.

Den tiden er nå. Oslo kan fortsatt være først – ikke sist – også på hydrogen.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Elbil passer ikke for alle

Lars Andresen, Norsk Hydrogenbilforening
Lars Andresen, HYBIL - Norsk hydrogenbil forening
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.