Nyheter Tungtransport
Cummins nye hydrogenmotor vekker oppsikt. Foto: Cummins.com

Cummins lanserer en 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen

Den nye motoren er ikke bare massiv, den er også basert på smart gjenbruk av velprøvd teknologi.

Cummins er kjent for å lage store og kraftige motorer til nyttekjøretøyer, så at de presenterer en 15-liters forbrenningsmotor overrasker neppe noen.

Det som derimot vekker oppmerksomhet, er at dette er en forbrenningsmotor som kan gå på hydrogen.

Smart gjenbruk av deler

Motoren er basert på Cummins nye multifuel-plattform, og konseptet er å ha helt like komponenter under toppakningen, mens alt over toppakningen er tilpasset de ulike drivstofftypene.

Hydrogenversjonen skal bli satt i full produksjon i 2027, og er en helt avgjørende faktor i Cummins arbeide med å redusere klimagassutslippene – både for seg selv og sine kunder, sier Cummins i pressemeldingen.

— Vi har som mål å tilby motorer med null utslipp innen 2050, sier Srikanth Padmanabhan, president i Cummins Inc. Skal vi klare det er vi avhengige av innovative løsninger både når det gjelder energikilder og kraftløsninger.

— Rene elektriske drivlinjer, enten i form av batteri eller brenselceller, er lovende. Vi mener likevel at det å bruke grønt hydrogen i den velprøvde forbrenningsmotor-teknologien også vil bli et viktig supplement til fremtidige nullutslippsløsninger, sier han.

GJENBRUK: Bygger om fra diesel til hydrogen

Lovende resultater

Cummins begynte testingen av den hydrogene forbrenningsteknologien (ICE) i juli 2021, og oppgir nå et dreiemoment på rundt 1100 Newtonmeter og rundt 290 hk på den mellomstore motoren.

Cummins har uansett som mål å produsere forbrenningsmotorer med hydrogen i både 15-liters og 6,7-liters slagvolum, men de er også i ferd med å teste enda kraftigere prototyper. Cummins mener forøvrig at  kapasiteten deres også er så god at de raskt kan skalere produksjonen, og hevder at motorene vil være et viktig skritt for å få industrien til å kutte klimagassutslippene raskere.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Å bruke velkjent teknologi er en langt enklere løsning

— Å jobbe med Cummins er som å jobbe med en erfaren partner som har den riktig kunnskap, verktøy og ressurser, sier Jim Nebergall, sjefen for Cummins hydrogenmotorer.

— Vi opplever også at dette er en praktisk teknologi som kundene våre vil ha: Dette er motorer som ser ut som motorer, de høres ut som motorer, og ikke minst passer de der motorene vanligvis passer, avslutter han.

Verdens største anleggsmaskin på hydrogen

Og ikke minst billigere

Hydrogenforbrenningsmotorer som går på hydrogen har også en lavere startpris enn en brenselcelle eller et rent elektrisk kjøretøy:  Teknologien er moden, startkostnadene er lave, rekkevidden er god og fylletiden er kort. I tillegg kan sluttkundene forholde seg til en teknologi de kjenner godt, hevder altså Cummins.

— Tungtransporten er avgjørende for den globale økonomien, og er derfor også vanskelig å redusere, sier Daryl Wilson, administrerende direktør i Hydrogen Council. Utviklingen av hydrogendrevne forbrenningsmotorer kan dermed være et viktig skritt for en kostnadseffektiv avkarbonisering, sier han.

Nikola begynner endelig å vise seg frem igjen

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.