Nyheter Maritimt
HAV-gruppens Hydrogen H2 System. Foto: HAV Group ASA

HAV Groups hydrogenbaserte kystruteskip rykker stadig nærmere

Nå har også DNV gitt en foreløpig godkjenning av selskapets hydrogenbaserte energisystem.

Systemet er basert på lagring av flytende hydrogen og brenselceller, og er en del av FreeCO2ast-prosjektet. I dette prosjektet utvikles for tiden et høykapasitets hydrogenbasert energisystem for konvertering på kystruteskip som tilhører det norske rederiet Havila Kystruten.

Merk deg at dette er den andre foreløpige godkjenningen prosjektet har fått: Allerede den 6. mai kom nemlig nyheten om  Sjøfartsdirektoratets godkjennelse:

Milepæl for HAV Group: Foreløpig godkjenning på plass

Men denne foreløpige godkjenningen fra DNV – basert på DNVs brede kompetanse og erfaring med hydrogenprosjekter – kan altså HAV Group ASA trygt gå videre til den siste designfasen. Selskapet har dermed tatt nok ett viktig skritt i kommersialisering av hydrogensystemet, noe som også er bra for avkarboniseringen av skipsfarten.

— Folk flest er positive til hydrogen som drivstoff

Helt avgjørende for avkarboniseringen

Ivar Håberg fra DNV Maritime. Foto: Marianne Wennesland

Grønt hydrogen kan spille en viktig rolle i avkarboniseringen av shippingsektoren – både i fremstillingen av syntetisk drivstoff og ved direkte bruk som skipsdrivstoff. De unike egenskapene til hydrogen gjør imidlertid at det er krevende å jobbe med som drivstoff. Manglende forskrifter innebærer også at selskaper som ønsker å lansere hydrogenbasert systemer, må følge IMOs retningslinjer for alternativt design (MSC.1 / rundskriv 1455). I likhet med andre typer drivstoff under utvikling gjelder strenge sikkerhetskrav for bruk av hydrogen.

— Godkjenningsprosessen for alternativt design brukes for nye skipsdesign som ikke kan godkjennes ved hjelp av de nåværende forskriftene. Den endelige godkjenningen blir gitt av flaggstaten. I DNV er vi svært stolte av at HAV Group ASA valgte oss som samarbeidspartner for tredjepartssertifisering i forbindelse med godkjenningen av alternativt design, sier Ivar Håberg, godkjenningsansvarlig i avdelingen for skipsklassifikasjon i DNV Maritime.

— En CO2-avgift som svir er helt avgjørende, sier Yara-sjef

— Gjennomgangene våre viser at det foreløpige designet samsvarer med målet og funksjonskravene i IGF-reglene (IMO Internationale sikkerhetsregler for skip som bruker gass eller annet drivstoff med lavt flammepunkt). Dermed har HAV Group ASA vist at konseptet deres oppfyller grunnkriteriene for trygg og pålitelig drift med hydrogen som drivstoff på skip. Det har vært en glede å samarbeide med HAV Group ASA, og vi ser frem til å følge utviklingen frem mot det ferdige produktet, sier Håberg.

Vil frakte flytende hydrogen i nytt og revolusjonerende tankskip

Utfordrende

Gunnar Larsen, CEO HAV Group. Foto: Siv-Elin Nærø

— Det er en svært kompleks og utfordrende oppgave å få et hydrogenbasert energisystem til å fungere, så vi er svært stolte av å ha kommet dit vi er i dag, sier Gunnar Larsen, administrerende direktør i HAV Group ASA.

— Dette er resultatet av fire års samarbeid med interne og eksterne partnere i FreeCo2ast-prosjektet, med svært god støtte fra ekspertene i DNV. Rådene deres har vært en forutsetning for å kunne navigere gjennom prosessen for alternativt design.

I et separat prosjekt har ekspertkonsulenter i DNV Maritime Advisory støttet HAV Group ASA i forbindelse med fareidentifikasjon (HAZID-studie) og kvantitativ risikoanalyse for alle aspekter ved det hydrogenbaserte drivstoffsystemet deres. Dette omfatter blant annet bunkring, drivstofftank, systemet for drivstofftilførsel og andre hjelpesystemer knyttet til hydrogensystemet ombord.

Kilde: Pressemelding.

Nå har Edda Wind hele 9 hydrogenskip under bygging

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.