Nyheter Nyheter
Både Peugeot, Citroen og Opel lanserer nå varebiler på hydrogen. Her er Citroëns alternativ. Foto: Citroën

Peugeot, Opel og Citroen lanserer hydrogenvarebiler

Det er den gode nyheten. Den dårlige nyheten er at de foreløpig ikke kommer til Norge.

Trekløveret e-Expert fra Peugeot, ë-Jumpy fra Citroën og Vivaro-e fra Opel eies alle av det internasjonale bilkonsernet Stellantis, som nå endelig har bekreftet at hydrogenvarebilene fra alle de tre merkene nå er satt i produksjon.

Dette burde naturligvis vært en gladsak for norske transportselskaper. Dessverre er som sagt den dårlige nyheten at de enn så lenge ikke skal komme til Norge.

Pris, pris og pris

Etter å studert de internasjonale pressemeldingene ser vi at prisnivået ikke er nevnt med ett eneste ord. Forklaringen er naturligvis at prissettingen vil variere fra land til land – helt avhengig av hvilke offentlige insentiver som finnes.

Når man i tillegg vet at land som Tyskland dekker opp til 90% av merkostnadene ved å velge hydrogen, mens det tilsvarende tallet for Norge ligger på mellom 40 og 50% betyr det at hydrogenversjonene raskt blir for dyre – noe også Konstantin Polinger fra Faun Norge var innom i vår artikkel om renovasjonsbiler:

— Stor usikkerhet hos innkjøperne gjør informasjonsbehovet stort

Vi tipper mao. at de første produksjonsmodellene blir sendt til land med gode insentiver og at Norge foreløpig blir nedprioritert. 

Spørsmålet er selvsagt hva vi går glipp av. Her er det vi vet så langt.

Kun detaljer som skiller de tre

Det første du kan merke deg er at det stort sett er det samme om du velger modellen fra Peugeot, Citroën eller Opel.

For når det gjelder bilenes fysiske mål og de tekniske egenskapene er nemlig trekløveret helt like.

Det som skiller er med andre lykter, grill og andre designdetaljer.

Alle modellene har:

  • En brenselcelle som produserer hydrogen til å drive bilen. Hydrogentanken fylles opp på 3 minutter, og når du kjører på hydrogen har bilene en oppgitt rekkevidde på 40 mil etter WLTP-standarden

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

  • Men bilene er også hybrider. I tillegg til hydrogendriften får du dermed et oppladbart lithium-ion batteri på 10,5 kWh som kan lades og regenererer energi når du bremser. I følge pressemeldingen vil du ha ren batteridrift ved oppstart og lave hastigheter, mens hydrogendriften overtar under akselerasjon, på vei opp bratte bakker eller ved høyere fart. I praksis vil dermed batteridriften fungere som en slags reservetank på inntil 5 mil dersom du skulle gå tom for hydrogen.

  • Bilene kommer i lang og kort utgave (henholdsvis (5,3 og 4,95 meter), og skal ha samme volum og nyttelast som den dieseldrevne versjonen. Det vil si: Opp til 6,1 m3 volum, 1100 kg nyttelast, og kan trekke tilhengere opp til 1000 kg.

  • Flere detaljer: Opel, Peugeot og Citroën

Nå har Volvo Trucks vist frem sin nye hydrogenlastebil!

Stellantis lanserer altså tre, nesten identiske, hydrogenvarebiler. Foto: Stellantis

 

Opel Vivaro-e Hydrogen, Stellantis lanserer altså tre, nesten identiske, hydrogenvarebiler. Foto: Stellantis
Stellantis lanserer altså tre, nesten identiske, hydrogenvarebiler. Foto: Stellantis

 

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.