Vi søker nå ny driftssjef til energigjenvinningsanlegget vårt på Haraldrud, er dette deg?

Haraldrud energigjenvinningsanlegg er Norges eldste – det ble tatt i bruk allerede i 1967. Og det er fortsatt liv i 57-åringen: Driften går døgnet rundt, og hvert år blir 100 000 tonn avfall gjort om til fjernvarme til Oslos innbyggere og næringsliv. Anlegget har vært gjennom flere fornyelser, og har avansert røykgassrensing med posefilter, våtvasker og vannrenseanlegg.

Vi er stolte av at anlegget vårt fortsatt kan bidra til et grønnere Oslo. Nå ser vi etter en ny kollega som kan hjelpe oss med dette arbeidet.

Som driftssjef har du følgende ansvarsområder:

  • Ansvarlig for drift av dagtidsoppgaver for energigjenvinningsanlegget
  • Resultat og personalansvar for drift og ansatte i vannrens, dagpool og for lærlinger
  • Ansvarlig for å lede og utvikle teamets fag- og ansvarsområder
  • Ansvarlig for å holde seg informert om viktige forhold som påvirker styring, drift og utvikling av teamet
  • Ansvarlig for at teamet har et godt samarbeid med øvrige deler av REG
  • Ansvarlig for å ta beslutninger basert på de til enhver tid gitte fullmakter innen økonomi- og personalansvar, fagområder og gjeldende lover, forskrifter og regelverk i Oslo kommune
  • Ansvarlig for at ledelse i teamet utøves i tråd med Oslo kommunes verdigrunnlag og er basert på Oslo kommunes etiske regler, leder- og arbeidsgiverprinsipper og grunnprinsipper for tillitsbasert styring og ledelse
  • Ansvarlig for å drifte og vedlikeholde teamets kvalitets- og miljøledelsessystem
  • HMS- og IA-ansvar for teamet

Driftssjef rapporterer til fabrikksjef for energigjenvinning og har ansvar for å levere resultater innen stillingens ansvarsområder i samsvar med planer og avtalte mål. Stillingen er fast stedfortreder for fabrikksjef, og får også ansvar for å sammen med fabrikksjef planlegge personalressurser i seksjonen.

Arbeidsoppgaver

  • Bistå skiftansvarlig i drift av anlegget
  • Sikre kompetanseutvikling/ faglig oppdatering i seksjonen som helhet, med tiltak som innebærer rekruttering, oppfølging av nyansatte, bibehold av personell og kompetanseutviklingstiltak for alle grupper av medarbeidere
  • Utforme driftsinstrukser og arbeidsbeskrivelser
  • Gjennomføre prosesser med systematisk forbedringsarbeid – LEAN/TPM
  • Initiere og følge opp anskaffelsesprosesser
  • Bistå ved revisjonsstopper (årlige vedlikeholdsstopper)
  • Følge opp vernerunder og annet HMS-arbeid for anlegget
  • Følge opp arbeidsoppgaver og prosjekter i samarbeid med andre enheter i etaten
  • Bidra til godt psykososialt arbeidsmiljø

Kvalifikasjoner

  • Relevant faglig utdannelse innen fagene kjemi, prosess, produksjonsteknikk, automasjon, maskin eller tilsvarende, minimum bachelornivå
  • Lang og relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • Gode norsk- og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig
  • God digital kompetanse, herunder evne og ferdigheter til å sette seg inn nye IKT-systemer og benytte disse i det daglige arbeidet

Personlige egenskaper

  • Evne til å lede tillitsbasert, med en helhetlig tilnærming
  • Evne til å veksle mellom operative og strategiske utfordringer
  • Kan arbeide selvstendig, fungere i team og har fremdrifts- og gjennomføringsevne
  • Gode samarbeidsevner og fleksibilitet
  • Gode kommunikasjonsevner
  • Tar initiativ til utviklingsarbeid og er god på relasjons- og nettverksbygging

Personlig egnethet vil vektlegges

Vi tilbyr

  • Trivelig arbeidsmiljø preget av stå-på-vilje og fokus på 24 timers driftstid i anlegget
  • Gode velferdsordninger
  • Gode pensjons-, låne- og forsikringsordninger (Oslo kommune betaler hele pensjonspremien)
  • Stillingen lønnes i lønnstrinn 44 – 52 (for tiden kr. 722 700 – 839 900 pr. år)

Ferdigheter

Beta
  • Anskaffelser
  • Automatisering
  • Digitale ferdigheter
  • Kjemi
  • Kunnskap om relevante lover og forskrifter
  • Lean-ledelse
  • Norsk
Om stillingen
Søknadsfrist: 16. juni 2025
Ansettelsestype: Fast ansettelse
Stillingsbrøk: Fulltid
Antall stillinger: 1
Arbeidssted: OSLO
Om selskapet

Oslo Kommune Renovasjons- Og Gjenvinningsetaten

Renovasjons- og gjenvinningsetaten består av rundt 700 engasjerte medarbeidere, som sammen jobber for økt kildesortering samt sørger for innsamling, mottak, behandling og gjenvinning av avfall fra alle husholdninger i Oslo.

Vår etat er en av de viktigste bidragsyterne til Oslo kommunes arbeid med å nå målene om økt materialgjenvinning og reduserte klimautslipp. Foruten å daglig levere kundevennlige tjenester så arbeider vi kontinuerlig med store prosjekter som vil være med på å forme byen i årene som kommer. Sammen gjør vi Oslos viktigste jobb!

Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uavhengig av alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Etaten legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.

Kanskje du blir vår nye kollega som vil få muligheten til å være med på vår reise.

Du kan lese mer om Renovasjons- og gjenvinningsetaten på Oslo kommune sine nettsider.

Adresse: Haraldrudveien 20
0581 OSLO
Kontaktinformasjon

Tom Joel Berglind

Fabrikksjef
Mobiltelefon: 48 04 84 83
Stikkord
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.