– Den danske vindmøllesatsingen er en kilde til inspirasjon
Etter et vellykket rally i Danmark har Norsk Hydrogenforum gjort seg flere erfaringer om hva Norge kan lære av naboene i sør. Blant annet at norske fyllestasjoner burde tilrettelegges slik at man kan fylle personbiler.
26. september gikk startskuddet av for rally-eventet Nordic 24 hour Hydrogen Challenge, der hydrogenaktører fra Norden og Nederland kjempet side om side om å kjøre lengst og mest økonomisk på 24 timer i hver sin hydrogenbil.
LES OGSÅ: Startet produksjonen av fornybar hydrogen
Første gang i Norden
24 hour Hydrogen Challenge er et internasjonalt arrangement som ble startet i Nederland, og i år ble historiens første Nordiske mesterskap startet i København i Danmark. Norge var representert av Everfuel, Greenstat, Greenstation og Norsk Hydrogenforum.
– Formålet med rallyet er å kunne vise at det er mulig å ta ferieturen til Danmark med hydrogenbil, forteller generalsekretær i Norsk Hydrogenforum, Ingebjørg Telnes Wilhelmsen.
På 24 timer la det norske laget drøyt 1.700 kilometer med asfalt bak seg i en Toyota Mirai. På turen besøkte de flere feriedestinasjoner, samt produksjonslokalene til NEL Hydrogen som produsere fyllestasjoner og Everfuel i Herning.
LES OGSÅ: Etablerer hydrogenfyllestasjoner for fritidsbåter
Store ulikheter mellom Norge og Danmark
Norge gikk ikke av med seieren i noen av hovedkonkurransene, likevel gjorde Wilhelmsen seg flere gode erfaringer fra turen.
– Det er uproblematisk å kjøre hydrogenbil i Danmark. Det er seks fyllestasjoner i landet, og det var plenty for kjøreturen vi hadde lagt opp til, sier hun.
Wilhelmsen legger til at konkurransen ga mersmak og hun kunne godt tenke seg å få arrangementet til Norge, men da burde det først være på plass nok hydrogenfyllestasjoner.
– Det er vanskelig å si nøyaktig antall. Men bransjen har spilt inn til blant annet regjeringsplattformen at det er behov for stasjoner i de største byene og de viktigste korridorene. I bransjen er det største fokus på tungtransporten, men stasjonene burde også tilrettelegges slik at man kan fylle personbiler, sier hun.
Wilhelmsen forteller at EUs forslag til det nye AFID-direktivet, som handler om infrastruktur for alternativt drivstoff, også har foreslått et krav til 15 mil mellom hver hydrogenstasjon.
LES OGSÅ: – Godt fornøyd med at biogass er likestilt med el og hydrogen
Store på vindkraft
Det er ikke bare på infrastruktur Danmark er mer frempå, mener Wilhelmsen. Under kjøreturen fikk de virkelig se hva danskene har fått til når det gjelder vindkraft.
– Det var vindmøller overalt. Der er det store forskjeller fra Norge der motstanden har vært massiv. Danskene har virkelig lykkes. For å få til en hydrogensatsing må det produseres mer fornybar kraft, så den danske vindmøllesatsingen er en kilde til inspirasjon, mener hun.
Gikk av med kreativ seier
Selv om det norske laget verken kjørte lengst eller mest økonomisk, kom de ikke tomhendte hjem. Ferden fra Norge til Danmark ble gjort med DFDS, bedre kjent som Danskebåten. Dette ble inspirasjonen til en liten epistel, da fergen sikter på å bli utslippsfri innen 2027 ved å bruke hydrogen som drivstoff. DFDS vil ved å gå over til hydrogen redusere CO₂-utslippene med 64.000 tonn i året. Slik vant det norske laget prisen for både beste blogg og bilde.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!