Hydrogenfergene mellom Bodø og Lofoten kommer i 2025
— De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, noe som tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler. Dette blir et klimaprosjekt i verdensklasse, sier Torghatten Nord.
Det var daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide og Solberg-regjeringen som i 2020 satte hydrogendrift som betingelse for å være med på anbudskonkurransen om fergestrekningen over Vestfjorden.
Begrunnelsen var ønsket om å tilrettelegge for utslippsfrie løsninger langs norskekysten, også på lengre og krevende strekninger der man fryktet at elektriske ferger ikke ville fungere godt nok.
En kontrakt verdt 4,9 milliarder
Nå er det altså klart at det ble Torghatten Nord som vant anbudskonkurransen, og kontrakten – med en verdi på over 4,9 milliarder kroner – er allerede signert med Statens vegvesen.
Statens vegvesen har tidligere bidratt til å innføre bruk av naturgass (LNG), batteriløsninger og hydrogen som energikilder i maritim sektor. Ved å bruke hydrogen i stor skala tar de det imidlertid et skritt videre, sier de i dagens pressemelding.
— For oss var det viktig å samarbeide med en trygg og velkjent operatør med lang erfaring, sier avdelingsdirektør for fergeavdelingen i Statens vegvesen, Anders Sæternes. Vi har lagt inn krav som sikrer at hydrogenfergene skal bli minst like stabile som diesel- og gassfergene når det gjelder drift, sier han.
For at strekningen mellom Bodø og Moskenes vil sette hydrogenfergene på prøve er det liten tvil om.
Med en overfart på mellom 3 og 4 timer er det snakk om Norges lengste fergetur, og strekningen er i tillegg svært værutsatt.
2 nye hydrogenferger + ombygning
Den nye kontrakten gjelder fra 1. oktober 2025, og fram til denne datoen har Torghatten Nord forpliktet seg til å bygge to nye hydrogenfartøy. I tillegg skal dagens hovedferger, som ble levert i 2012, bygges om fra naturgass (LNG) til lavutslippsløsninger.
— At vi skal utvikle og drifte hydrogenferger på Norges lengste og mest værutsatte fergestrekning gjør meg stolt, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.
— Vi får nå ansvar for et klimaprosjekt i verdensklasse som åpner konkrete og spennende muligheter for grønn sjøtransport globalt, ny industri i Norge og lokalt næringsliv. Men alt vi gjør av nybrottsarbeid skal funderes på sikkerhet, driftsstabilitet og god reisekomfort for våre passasjerer, sier han.
Det er likevel ikke alle som har latt seg overbevise av de nye høyteknologiske fergene.
I en fersk debatt på NRK Radio minnet for eksempel Værøy-ordfører Susann Hjørdis Berg Kristiansen om øysamfunnets totale avhengighet av en forutsigbar fergeløsning.
Torghatten Nord mener likevel at de er sitt ansvar bevisst:
— Vi vil aldri glemme at dette er livsnerven til folk og fiskeindustri på Værøy og Røst. Derfor skal de nye fergene også kunne gå på alternativt drivstoff, og vi har reserveferger av god kvalitet, sier Torkildsen.
Pionerarbeid med ringvirkninger
Torghatten Nord peker videre på at arbeidet med hydrogenfergene vil gi ringvirkninger for norsk hydrogenindustri, maritim næring og for Lofoten som reiselivsdestinasjon.
— Det satses på hydrogen nå, men det er ingen å selge til. Vi blir den første store innkjøperen av hydrogen i Norge, takket være Statens vegvesens og regjeringens klimaoffensive avgjørelser. Dette gir også betydelige muligheter for verfts- og utstyrsindustrien til å delta i kompetanseutviklingen innen bruk av hydrogen som energikilde. For reiselivet vil hydrogenfergene dessuten bli en unik mulighet til å ta reiselivssatsingen og den internasjonale merkevaren Lofoten et steg videre, avslutter Torkildsen.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!