Nyheter Tungtransport
Hydrogentog for persontrafikk finnes allerede, her tyske Alstoms Coradia iLint. Nå jobbes det med godstrafikken. Foto: HpGruesen/Pixabay

Vil gå fra diesel til hydrogendrift på Raumabanen

Torsdag 27. januar bekreftet hydrogenprodusenten Norwegian Hydrogen og togselskapet OnRail at de vil undersøke mulighetene for hydrogendrift på Raumabanen.

— Målet vårt er å kjøre det første hydrogen-godstoget i Europa, men det er et stykke frem, sier Henning Aaandal, medgründer og daglig leder i OnRail til TU.no.

Høy vekt er en utfordring

OnRail har trafikkert strekningen Oslo-Åndalsnes siden april, og det inkluderer også godstrafikk på Raumabanen. Blant argumentene for hydrogen er at det er lettere enn batteri, at man slipper dyre elektriske kjøreledninger, og ikke minst at det går raskt å fylle opp tanken med ny og lang rekkevidde.

Men heller ikke hydrogen slipper unna utfordringen med vekt og norsk topografi:

— Norske godstog veier typisk 1000 tonn. I tillegg har vi den skandinaviske topografien med mye stigning, som gjør at man trenger enda mer krefter. Det gjør at godstoget må ha med seg et stort hydrogenvolum om bord, sier Aandal til TU.no.

Kan ekstravogner være løsningen?

Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen. Foto: Norwegian Hydrogen.
Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen. Foto: Norwegian Hydrogen.

For å få plass til hydrogentanken og brenselcellen som skal drive togets elmotor må derfor OnRail og Norwegian Hydrogen vurdere om de skal bruke en ekstra vogn bak lokomotivet.

— Om det blir en ekstra vogn som legges inn i togsettet og distribuerer energi, eller om det blir et mer integrert hydrogen- og brenselcellekonsept i selve lokomotivet, gjenstår å se, sier Jens Berge, administrerende direktør i Norwegian Hydrogen til Tu.no.

Hydrogenknutepunkt for tog, lastebiler og skip

Norwegian Hydrogen har allerede tomter i begge ender av Raumabanen. På Åndalsnes-siden planlegger de et anlegg for hydrogenproduksjon, og på den andre siden planlegges et hydrogenknutepunkt for salg av hydrogen til tog, lastebiler og skip.

Høye strømpriser er likevel en bekymring.

— Det er noe som kan utsette en ellers veldig fornuftig utbygging av hydrogen. Vi håper derfor det kommer på plass gode insentivordninger og rammevilkår som kan gi forutsigbarhet og fornuftige strømpriser, sier Berge til Tu.no.

Hydrogen kan gi klimakutt, arbeidsplasser og økonomisk utvikling

Selv om utslipp fra jernbanen ikke utgjorde mer enn 0,06 av Norges totale klimagassutslipp, vil det være mye å spare på å flytte tungtrafikk fra lastebil til tog. Det er likevel mer enn klimaargumentet som har vært avgjørende her.

– Hydrogenselskapene trenger noen å selge til. Da er togselskapene en opplagt kunde. Fyllestasjonene for hydrogen kan også lastebiler benytte seg av, så da vil transportbransjen i fellesskap gå foran og vise vei, sier Henning Aandal fra OnRail til Tu.no.

Kilder: TU.no, OnRail og Norwegian Hydrogen

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.