Nyheter Maritimt
Knut Førland og Thor Henrik Hagen fra HYDS
Knut Førland og Thor Henrik Hagen fra HYDS (Hydrogen Solutions AS). Foto: Torbjørn Leidal

HYDS ønsker å etablere Egersund som landets første havn med hydrogenbunkring

— Sammen med våre samarbeidspartnere Dalane Energi og Egersund Næring og Havn, skal vi være i gang med produksjon i Egersund første halvår 2023. Vi tar sikte på å tilby landets første havn med mulighet for hydrogenbunkring, forteller daglig leder Thor Henrik Hagen i HYDS på Stord.

— Vi kommer i gang med vårt første prosjekt på Stord på 1 megawatt – som kan skaleres – men det neste prosjektet blir i Egersund der vi innen første halvår 2023 skal være i gang med produksjon. Investeringsbeslutninger er tatt, selskapet Dalane Hydrogen er under opprettelse og Egersund har potensiale til å bli landets første havn med bunkring for hydrogen.

— Du kan kanskje få tak i dette andre steder på andre måter ved bruk av kontainer osv, men vi skal gi mulighet for direkte bunkring, sier Hagen.

Puslespiller med internasjonalt potensiale

HYDS – eller Hydrogen Solutions AS – eies 50-50 av kraftselskapet SKL og det innovative gassteknologiselskapet Liquiline. HYDS har per Q1 2022 5 ansatte, viktige samarbeidsavtaler på plass med strategiske samarbeidspartnere og eierne går inn med penger etter behov. Men det er ikke penger det står på. Her bygges sten på sten og børslansering ligger langt inn i fremtiden.

— Det er viktig for oss å få opp prosjektene og vise at løsningene fungerer, sier Hagen beskjedent. Han har økonomibakgrunn og ble trukket til Stord av kone med røtter herfra.

— Dette minner om å pusle puslespill, sier Hagen

Totalleveransen er puslespillet

Hagen og hans medarbeidere vil utvikle, bygge, eie og drifte grønne hydrogenposjekter – men gjerne med partnere.

Og dem er det mange av i denne type prosjekter. Alt fra lokale investorer der de bygger – og til andre investorer på de lange kontantstrømmene.

— Vi sitter igjen med mye selv også og drifter i etterkant, sier Thor Henrik Hagen. Han legger til at eier SKL har en driftsentral i bygget de holder til i – som er operativ 24/7. Der bygger de nå opp løsninger som gjør at alle hydrogenanleggene kan overvåkes fra samme sentral.

Spiller med de store

Sammen med samarbeidspartnerne Alltec Services og Greenstat skal HYDS levere lokal og skalerbar produksjon og grønn hydrogen som skal benyttes ved katapultsenteret Sustainable Energy på Stord. Ved å faktisk etablere og bygge prosjekter har HYDS med sine løsninger skapt stor interesse i markedet, og selskapet er i tett dialog med flere store aktører både nasjonalt og globalt.

— Dette tar vi som en bekreftelse på at vi har løsninger som treffer godt i ett voksende hydrogenmarked, sier Thor Henrik Hagen.

Har kontrakter på blokka

— Vi har flere avtaler på blokka, og dere skal få beskjed når vi har signert avtalene, lover Hagen.

Vi noterer og svarer at kommer det nyheter om flere prosjekter i regi av HYDS, skal vi definitivt publisere!

Grønn hydrogen først, så Haber Bosch-prosessen

HYDS har flere fasiliteter på gang i forhold til produksjon av grønn ammoniakk. Til avtalene er på plass velger de likevel å holde detaljene for seg selv – siden det er mange om beinet og leveranser må sikres.

— Vi ser at man i fremtiden kan gå direkte til grønn ammoniakk uten å ta steget om hydrogen, men vi tar et steg om gangen. Vår måte å ta del i dette er å være med å produsere grønn ammoniakk , men gjerne sammen med noen som er bedre enn oss på prosessen fra hydrogen til ammoniakk, sier Hagen. Og dermed er vi tilbake til puslespillet igjen.

— Vi gjør som vi alltid har gjort på Stord og Egersund: Vi finner de riktige samarbeidspartnerne og så går vi videre sammen, sier Hagen.

Bachelor og amoniakkmotor gir drahjelp til sommeren

HYDS har nærhet til kompetansemiljøer som HVL, UIB, Maritim Cleantech, Sustainable Energy, Atheno, og en rekke maritime selskaper.

— Vi har fått støtte til et forprosjekt for småskalaproduksjon av grønn ammoniakk sammen med Sustainable Energi, og Altec Services og SKL basert på prosjektet på Stord. Som ett av grunnlagene inn i dette prosjektet vil vi benytte en bacheleoroppgave som utarbeides av studenter på Høyskolen i Vestlandet som vi støtter, sier Hagen.

Når oppgaven er levert i mai/juni starter det grønne ammoniakk-prosjektet opp samtidig. En potensiell fremtidig lokal og skalerbar produksjon av grønn ammoniakk på testsenteret på Stord kan benyttes i den nyutviklede ammoniakkmotoren Wärtsila tester. Puslespill igjen- med biter som skal passe sammen. Wärtsilas motorer skal være kommersielt tilgjengelige i 2023 (kontrakter) og 2024(leveranser).

Bunkring til havs

Det er det maritime som går igjen når vi snakker med hydrogenaktørene på Vestlandet.

HYDS har store ambisjoner om å lage «fyllestasjoner» langs kysten, basert på en terminalløsning. Her viser Hagen til HYDS sin maritime kompetanse og operasjonelle erfaring fra bunkring av skip.

Som figuren viser vil ikke «fyllestasjonen» ta opp verdifull kaiplass, den vil også ha en liten risikosone rundt seg.

— Vi har ambisjoner om å lage flere slike bunkringsstasjoner langs kysten. Kun to til fire stykker som hittil er annonsert gjennom Enova blir altfor lite til vår langstrakte Norske kyst, forteller Hagen. Energien må komme dit den faktisk skal forbrukes og må være tilgjengelig der den trengs, det være seg strøm til batteri, komprimert eller flytende grønn hydrogen, grønn ammoniakk eller andre grønne energibærere.

Hydrogen for full musikk – og til fjells

Hydrogen brenselscelleaggregater til lands vil i samarbeide med Westgass Hydrogen AS gjøre musikkopplevelser på festivaler grønne på samme måte som anleggplasser til fjells, skogs og i byer.

— I stedet for å kjøre dieselaggregat kan man kjøre et hydrogenaggregat og dermed slippe utslipp, sier Hagen. Strømprisen for produksjon av hydrogen utgjør 65-70% av totalkosten og hvis ikke strømprisen er for høy betyr det at et hydrogenaggregat totalt sett faktisk kan være konkurransedyktig med diesel også på pris.

….og hurtiglading av biler

Sist sommer opplevde mange bilister på ferie i distriktene lange ladekøer. En grunn er at det kan være problemer med å få frem strømlinjer til ladestasjoner. Eller at strømkildene er låst inne med dårlig tilgang til linjer. Her vil HYDS bidra til å løse problemene med hydrogenaggregater som kan produsere strøm til hurtiglading av biler.

— Du kan faktisk levere dette til en lavere pris per kw-time enn hva kosten kan bli om man må bygge ut nettet for å ta strømmen rett ut , sier Hagen.

Lokal produksjon og nøkkelferdige leveranser

Alle energibærerene bør være samlet på ett sted, mener Thor Henrik Hagen og HYDS. Derfor vil bunkringsanleggene deres også levere strøm direkte.

— Hovedsatsingen vår er jo å ha hydrogen tett inntil forbruker, for da elimineres transport. Transport av flytende eller komprimert hydrogen er ikke helt rett fram og da er vår modell bedre og billigere. Og kommer det en båt til våre bunkringsstasjoner så har vi tilført 20-30 megawatt og vi kan da sammen med samarbeidspartner ha ladepunkt, sier Hagen.

Han vil også tilby andre nullutslippsdrivstoff, som for eksempel biogass.

— Vi kan ha en tilstøtende terminal hvor vi kan bygge opp fyllestasjoner langs kysten, ettersom kundene våre ønsker, avslutter Hydrogen Solutions daglige leder Thor Henrik Hagen på Stord.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.