Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Nytt anlegg gir store investeringer og flere arbeidsplasser i Sauda kommune. Foto: Trafigura

Nytt grønt ammoniakk-anlegg i Sauda?

Vi er allerede godt i gang med utredningen, sier Hy2gen på sine nettsider.

Hy2gen ønsker å produsere grønn ammoniakk som drivstoff for den maritime sektoren i et helt nytt anlegg kalt Iverson eFuels AS.

Det nye anlegget skal ligge i Sauda kommune, og vil bli eid i fellesskap av tyske Hy2gen, sveitsiske Trafigura, og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) – som har spesialisert seg på fornybar energi infrastruktur.

I følge nettsidene til Hy2gen vil investeringen i anlegget gi grunnlag for minst 50 arbeidsplasser på anlegget i Sauda kommune. Det er noe også ordføreren i kommunen, Asbjørn Birkeland, har merket seg:

Ordfører Asbjørn Birkeland i Sauda kommune. Foto: Janne Kvanåli
Ordfører Asbjørn Birkeland i Sauda kommune. Foto: Janne Kvanåli

— Dette er ekstremt spennende. I tillegg til arbeidsplasser vil dette innebære store investeringer i kommunen over flere år, noe som vil sette Sauda på kartet i den grønne energiomstillingen. Vi ønsker derfor Iverson eFuels AS lykke til med prosjektet, sier Birkeland.

Oppstart i 2024

Sammen med Norconsult ble forprosjektet fullført i 2021, og prosjektet er nå over i FEED-fasen der man utreder tekniske hindringer og anslår grove investeringskostnader. Etter en endelig investeringsbeslutning er det antatt at byggestart vil være i første kvartal 2024, og at anlegget skal være fullt operativt i begynnelsen av 2027.

Den oppgitte elektrolysatorkapasiteten på prosjektet er 240 MW for å produsere 600 metriske tonn ammoniakk per dag. Målet er imidlertid å skalere opp produksjonen betydelig etterhvert.

Vil gjøre sjøtransporten grønn

— Vi vil produsere grønn ammoniakk gjennom elektrolyseteknologi, bruke ren elektrisitet for å gi grønn ammoniakk til fartøyer, og derved bidra til å minimere utslippene for sjøtransport, sier Gunnar Gauthun, Hy2gens Hub Coordinator i Sauda.

— Tilgangen på grønn ammoniakk er helt avgjørende skal vi klare å avkarbonisere den globale shippingindustrien, istemmer Rasmus Bach Nielsen, Trafiguras globale sjef for drivstoffavkarbonisering.

Et lite stykke Norge?

— Da Sauda dukket opp som alternativ for vår grønne ammoniakkfabrikk i Norge, var det helt perfekt, sier Cyril Dufau-Sansot, administrerende direktør i Hy2gen Group. Det har rikelig tilgang på grønn energi fra vannkraft, en god havn for eksport, et attraktivt produksjonssted, en lang regional industrihistorie, og fremfor alt har vi blitt godt mottatt av lokale myndigheter og næringsliv. Det gjorde valget av Sauda som fremtidens hjemsted for Iverson eFuels AS i Norge enkelt, sier Dufau-Sansot.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.