Nyheter Maritimt
Nytt anlegg gir store investeringer og flere arbeidsplasser i Sauda kommune. Foto: Trafigura

Nytt grønt ammoniakk-anlegg i Sauda?

Vi er allerede godt i gang med utredningen, sier Hy2gen på sine nettsider.

Hy2gen ønsker å produsere grønn ammoniakk som drivstoff for den maritime sektoren i et helt nytt anlegg kalt Iverson eFuels AS.

Det nye anlegget skal ligge i Sauda kommune, og vil bli eid i fellesskap av tyske Hy2gen, sveitsiske Trafigura, og Copenhagen Infrastructure Partners (CIP) – som har spesialisert seg på fornybar energi infrastruktur.

I følge nettsidene til Hy2gen vil investeringen i anlegget gi grunnlag for minst 50 arbeidsplasser på anlegget i Sauda kommune. Det er noe også ordføreren i kommunen, Asbjørn Birkeland, har merket seg:

Ordfører Asbjørn Birkeland i Sauda kommune. Foto: Janne Kvanåli
Ordfører Asbjørn Birkeland i Sauda kommune. Foto: Janne Kvanåli

— Dette er ekstremt spennende. I tillegg til arbeidsplasser vil dette innebære store investeringer i kommunen over flere år, noe som vil sette Sauda på kartet i den grønne energiomstillingen. Vi ønsker derfor Iverson eFuels AS lykke til med prosjektet, sier Birkeland.

Oppstart i 2024

Sammen med Norconsult ble forprosjektet fullført i 2021, og prosjektet er nå over i FEED-fasen der man utreder tekniske hindringer og anslår grove investeringskostnader. Etter en endelig investeringsbeslutning er det antatt at byggestart vil være i første kvartal 2024, og at anlegget skal være fullt operativt i begynnelsen av 2027.

Den oppgitte elektrolysatorkapasiteten på prosjektet er 240 MW for å produsere 600 metriske tonn ammoniakk per dag. Målet er imidlertid å skalere opp produksjonen betydelig etterhvert.

Vil gjøre sjøtransporten grønn

— Vi vil produsere grønn ammoniakk gjennom elektrolyseteknologi, bruke ren elektrisitet for å gi grønn ammoniakk til fartøyer, og derved bidra til å minimere utslippene for sjøtransport, sier Gunnar Gauthun, Hy2gens Hub Coordinator i Sauda.

— Tilgangen på grønn ammoniakk er helt avgjørende skal vi klare å avkarbonisere den globale shippingindustrien, istemmer Rasmus Bach Nielsen, Trafiguras globale sjef for drivstoffavkarbonisering.

Et lite stykke Norge?

— Da Sauda dukket opp som alternativ for vår grønne ammoniakkfabrikk i Norge, var det helt perfekt, sier Cyril Dufau-Sansot, administrerende direktør i Hy2gen Group. Det har rikelig tilgang på grønn energi fra vannkraft, en god havn for eksport, et attraktivt produksjonssted, en lang regional industrihistorie, og fremfor alt har vi blitt godt mottatt av lokale myndigheter og næringsliv. Det gjorde valget av Sauda som fremtidens hjemsted for Iverson eFuels AS i Norge enkelt, sier Dufau-Sansot.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.