Nyheter Maritimt
Jane Jünger og Egil Hystad fra Wärtsila
Jane Jünger og Egil Hystad fra Wärtsila

Verdens første grønne ammoniakk skipsmotor blir klar for salg i 2022

— Den andre testen er planlagt i Vasa i Finland i disse dager, og vi har som mål å undertegne de første kontraktene i slutten av 2022, sier Egil Hystad, markedsutvikler salg fra Wärtsila Norden.

Det betyr at de første «ammoniakk-ready» motorene vil bli installert i 2023 og 2024:

— Det tar et halvt år å bygge en motor og 3 måneder å installere, sier Hystad.

Wärtsila-konsernet bruker over 100 mill euro i året på å utvikle motorteknologien sin, og det inkluderer også grønt drivstoff. Interessen hos de norske kundene for grønn ammoniakk har vært stor, men det internasjonale selskapet ser også på utviklingen av brenselceller. De er derfor med i det EU-finansierte Ship FC-prosjektet Hydrogen24.no nevnte i saken om industriklynga Maritime Clean Tech.

— De siste årene har vi sett at grønn ammoniakk har vist seg å bli et veldig interessant grønt drivstoff for rederne i Norge og Norden, for skip som skal bevege seg over lengre distanser, sier kommunikasjonssjef Jane Jünger i Wärtsilas norske hovedkvarter på Stord.

Grønn ammoniakk for langdistanse skipsfart

De to kollegene Egil Hystad og Jane Jünger mener grønn ammoniakk vil være den mest gunstige form for energibærer for langdistanse skipsfart. Derfor har de og Wärtsila stor tro på motoren som nå utvikles i det Forskningsråd-støttede prosjektet Demo2000 på Stord:

Egil Hystad fra Wärtsila

— Vi heier også på en satsing på hydrogen. Den må vi uansett ha for å lage ammonaikk, som etter vårt syn er den mest praktiske måten å transportere hydrogen på, sier Hystad.

Partnerne i Demo2000-prosjeketet, eller «Ammonia as fuel», som det også kalles, er Repsol, Equinor, Knutsen og Sustainable Energy Catapult.

 

ZEEDS

Zero Emissions Energy Distribution at Sea ble initiert av Wärtsilä som så at samarbeid er nødvendig for å få overgangen til karbonfri skipsfart opp i et høyere gir.

I slutten av 2018 søkte derfor Wärtsila etter partnere som ville bli med å utvikle nullutslipp for skipsfarten, og resultatet ble Aker Solutions som ledende spesialist på ingeniør- og totalprosjekter, det internasjonale shipping- og logistikkselskapet DFDS, Equinor, samt det internasjonale rederiet Grieg Star.

MS Green Ammonia

Som del av ZEEDS-initiativet, har Wärtsilä og Grieg Edge inngått en samarbeidsavtale der Grieg er ansvarlig for å designe et nytt distribusjonsskip for grønn ammoniakk kalt MS Green Ammonia.

Skipet skal også bruke denne energikilden som drivstoff, mens Wärtsilä leverer motorene, drivstofftankene, kraftdistribusjonen og propulsjonsystemet. Nylig annonserte Grieg Edge det siste steget i utviklingen av fartøyet, ved å ansette de norske skipsdesignerne LMG Marin til å designe skipet.

Puslespill med mange aktører

Da Wärtsila startet på veien mot nullutslipp innen skipsfarten behøvde de nye samarbeidspartnere, som de fant gjennom ZEEDS-initiativet. Målet for denne gruppen var å finne den raskeste industrielle farbare veien mot nullutslipp, og tidshorisonten for konseptet skulle være innen 5 til 7 år.

I 2019 lanserte de det første konseptet på Nor-Shipping, og i dag har de allerede realisert flere ulike pilotprosjekter som et resultat av arbeidet, deriblant ulike motortestprogrammer, oppgradering av offshoreskip til ammoniakkdrift, som Apollo-prosjektet med skipsrederen Eidesvik, og utviklingen av MS Green Ammonia-skipet.

Jane Jünger fra Wärtsila
Jane Jünger fra Wärtsila

— Vi inngikk ikke NDAér (konfidensialitetsavtaler) i ZEEDS initiativet. Det gjorde at alle senket skuldrene og at vi utviklet en åpen og tillitsbasert samarbeidsform med hensyn til informasjonsdeling, sier Jane Jünger.

— Et viktig bidrag fra Wärtsilä var å lage kjerneteknologien til selskapet, altså motoren, klar for fremtidens nye karbonfrie drivstoff – som vil være essensielt for det grønne skiftet, sier hun.

 

Både nybygg og ombygging

Den nye skipsmotoren til Wärtsila kan settes inn i eksisterende båter som bygges om til å operere med reduserte utslipp, samt i nybygg av skip.

— Det største potensialet for en rask reduksjon av CO2-utslippene er gjennom oppgradering av eksisterende skipsflåte. Derfor er det fint at vi allerede har  samarbeidsavtaler med flere aktører som vil bygge om, sier Jünger.

Mange anvendelser – enormt potensiale

— Motorteknologien trenger ikke bare å benyttes som skipsmotorer. Denne teknologien kan også bli viktig i land- eller offshorebasert kraftproduksjon, sier Hystad.

For ZEEDS initiativet har samarbeidet med Varanger kraft og Berlevåg-samfunnet vært viktig for å forstå dette potensialet.

— Her utviklet vi planer for en fullstendig grønn energiverdikjede, der alle delene fra fornybar energi fra Ragovidda, til grønn ammoniakk-produksjon i Berlevåg, til distribusjon fra MS Green Ammonia, til skipsfarten og avsidesliggende samfunn som Longyearbyen på Svalbard, sier Hystad. Han avslutter med å si at den grønne energitransformasjonen krever store investeringer, nye samarbeidskonstellasjoner og nært samarbeid med det offentlige.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.