Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Energy Observer 2. Foto: Kadeg Boucher / JB Epron Design

Energy Observer med nytt hydrogendrevet lasteskip

Den første komplette hydrogenkjeden: Ikke bare drives lasteskipet av flytende hydrogen, det produserer også sitt eget hydrogen med skipets overskudd av fornybar energi.

Med en komplett hydrogenkjede ombord blir dermed Energy Observer 2 et helt nytt nullutslippsskip, og skipet skal brukes aktivt i forskningsøyemed, sier Energy Observer i den ferske pressemeldingen som viser frem designet for første gang.

En ny standard?

I følge Energy Observer står den maritime transporten for 3% av de globale  CO2-utslippene per år, og deres ambisjon er få dette tallet ned mot null.

Men at hydrogenfremdriften gir nullutslipp er ikke nok i seg selv. Skipet må også levere når det gjelder lastekapasitet, og det påstår altså Energy Observer at de nå har klart.

Selskapet hevder at teknologien nå er moden, fordi de har kontroll på tilgang og lagring av flytende hydrogen, samt at tilgangen på  masseproduserte brenselceller er tilstrekkelig.

Energy Observer 2. Foto: Kadeg Boucher / JB Epron Design

Et av de siste hindrene har vært integrering av store tanker og styring av kryogene temperaturer, men takket være gode samarbeidspartnere som blant annet Air Liquide, EODev, LMG Marin, Ayro, og Veritas, hevder de at dette nå er under kontroll.

Alt er med andre ord lagt opp for å skape mest mulig blest om den offisielle lanseringen som skal foretas av Victorien Eussard, president og grunnlegger av Energy Observer på One Ocean Summit, i Brest – den 10. februar.

Energy Observer 2. Foto: Kadeg Boucher / JB Epron Design

Minifakta om båten

  • Lengde: 120 meter, bredde: 22 meter, dypgang 5,5 meter

  • Overflaten på vingene: 1450 m2

  • Dødvekt: 5000 tonn

  • Plass til 240 TEU containere (ca 20 fot)

  • Høyde mellom dekk 6,5 meter, og 15 meter bred påkjøringsrampe

  • Kommersiell hastighet: 12 knop

  • Elektrisk fremdrift: 4 MW

  • Brenselcelleeffekt (RexH2 EODEv): 2,5 MW

  • Tanker for flytende hydrogen (LH2): 70 tonn (1000 m3)

  • Rekkevidde: Inntil 4000 nautiske mil

Kilde: Energy Observer

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24