Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Hvilket drivstoff eller energikilde vil fremtidens lastebiler og annen tungtransport ha? Foto: Pexels

Hydrogen uaktuelt for tungtransport, konkluderer tysk studie

 

— Drivstoffcellekjøretøy har mistet sine engangsfordeler når det gjelder rekkevidde og hurtiglading, og vil sannsynligvis forbli konkurranseudyktige med elbiler med batteri, sier det uavhengige tyske forskningsinstituttet Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI) i Tyskland, ifølge tidsskriftet Recargenews.com.

— Hydrogen vil spille en viktig rolle i industri, skipsfart og syntetisk flydrivstoff. Men for veitransport tror jeg ikke vi kan vente på at hydrogenteknologien kan ta igjen forspranget. Vårt fokus bør derfor være på elektriske batterikjøretøy i både person- og godstransport, skriver Dr. Patrick Plötz, koordinator for energiøkonomivirksomheten ved Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI) i Tyskland.

For Plötz er mulighetsvinduet for å etablere en relevant markedsandel for hydrogenbiler så godt som lukket, skriver tidsskriftet Recargenews.com.

Han påpeker at i begynnelsen av fjoråret var det rundt 25.000 hydrogenbrenselcellebiler på veien, kun to FCEV-modeller tilgjengelig for kjøp (Toyota Mirai og Hyundai Nexo), og rundt 540 hydrogenfyllestasjoner i drift rundt om i verden.

— I motsetning til dette vil det nå ved begynnelsen av 2022 være rundt 15 millioner batteridrevne elektriske og plug-in hybridbiler på veien over hele verden. Nesten alle produsenter selger nå slike kjøretøy, med mer enn 350 modeller tilgjengelig globalt, sier Plötz ifølge tidsskriftet Recargenews.com.

Vanlige biler er allerede elektriske

De fleste bilførere med batterielektriske kjøretøy (BEV) lader hjemme. I tillegg rundt 1,3 millioner offentlige ladepunkter i drift i 2020 – hvorav en fjerdedel var hurtigladere (minst 22kW) Så kan det legges til at det nå er mer enn 1000 offentlige ladere av opptil 300kW er nå tilgjengelig i Europa, skriver Recargenews.com.

Lastebiler vil også være elektriske

Plötz, som har forsket på ren transport siden 2011, peker på studier som tyder på at de totale eierkostnadene for brenselcellebiler ville være høyere enn for batteridrevne modeller med megawattlading, og legger til:

— For lastebiler er driftskostnadene viktigere enn for biler. Det gjør bruksområdet for brenselcelle elektriske lastebiler enda mindre. Hydrogen-lastebiler kan likevel ha en praktisk fordel for virkelig tung transport i avsidesliggende områder, sier Plötz.

Nisjer for små

Plötz stiller likevel spørsmål ved om slike nisjeområder er store nok til å opprettholde kommersialiseringen og stordriftsfordelene som kreves for å produsere drivstoffcelleelektriske lastebiler og deres infrastruktur.

— Avhengig av den spesifikke størrelsen på nisjen, kan biodrivstoff eller fornybare syntetiske drivstoff være tilstrekkelig etter 2030 for å drive applikasjonen med karbonnøytralitet, sier han.

— Dersom lastebilprodusenter ikke starter masseproduksjonen av brenselcellebiler snart for å redusere kostnadene, vil slike kjøretøy aldri lykkes med lavkarbon veitransport, er konklusjonen i Plötz studier. Politikere og industri må raskt avgjøre om nisjen med brenselcelle elektriske lastebiler er stor nok til å opprettholde videre utvikling av hydrogenteknologi, eller om det er på tide å kutte tapene og fokusere innsatsen andre steder, sier han i følge Recargenews.com.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24