Nyheter Maritimt
Prosjektleder Arne Nicander i Vestfold og Telemark Hydrogennettverk. Foto: Torbjørn Leidal

Jakter 150 millioner for å bli nasjonalt hydrogenknutepunkt

 

— Vi startet opp for et drøyt år siden og har med drøyt 20 hydrogenbedrifter i Telemark og Vestfold i et regionalt hydrogennettverk. Nå jobber 16 av disse aktivt i et  forprosjekt utlyst av Enova for å bli nasjonalt hydrogenknutepunkt for maritim transport, sier prosjektleder Arne Nicander i Green Industry Cluster i Grenland.

Det er noen av landets største industribedrifter som inngår i Vestfold og Telemark hydrogen nettverk. Ambisjonen er klar – å bli verdens første hydrogenpositive klimaregion.

Hydrogennettverket Vestfold og Telemark

— Vi skal finne brukerne til hydrogenbærerne og lage en hub som vil ha markedsområde fra Lindesnes til svenskegrensa, men med senter og start i Grenland, forteller prosjektleder Arne Nicander.

Nettverket treffes en gang i måneden og setter sammen en næringskjede slik at skipsindustrien skal få bunkringshavn på Herøya og andre havner i området for de grønne energikilder som vil være aktuelle i fremtiden.

Tunge aktører

— Det er et slagkraftig nettverk med noen av landets sterkeste aktører som Statkraft, Skagerak Energi, Yara, Inovyn og mange små og mellomstore medlemmer, sier Nicander.

Prosjektleder Arne Nicander i Vestfold og Telemark i Hydrogennettverk.Foto: Torbjørn Leidal

Fordel å være knutepunkt

Grenland er et av landets mest trafikkerte havnedistrikt og midt i med hensyn til trafikken langs Skagerak kysten.

— Vi vil kunne serve skipstrafikken og motivere til ombygging av eksisterende skip og kontrahering til nullutslippsskip som går på eksempelvis grønn ammoniakk, sier Nicander.

Bygger verdikjede

Med strategisk beliggenhet og landets største industriaktører ligger Grenland i Vestfold og Telemark hydrogennettverk godt an i forhold til Enovas søknadsfrist 22.april for knutepunktsprosjektet.

— Vi jobber med å få hele verdikjeden på plass og finne de rette aktørene. Her er vi godt i gang. Deretter er det å lage en forretningsmodell som kan fungere i praksis, passe inn i søknadsmodellen til Enova som er krevende, sier Nicander og forklarer at det innebærer dypdykk inn i fremtidens behov og marked med den risiko det innebærer.

Kapitalbehov 300 mill. kr.

Enovas bidrag til knutepunktet er inntil 150 mill kr – eller 45% av prosjektsummen. Det betyr at Nicander må hente 150 millioner fra sine medlemmer.

— Vi tror vi får til dette regnestykket fordi vi har med svært seriøse aktører, som eksempelvis Yara med hegra-prosjektet som skal lage grønn ammoniakk. Her fikk de 250 mill til første etappe som het «Skrei», sier Nicander og legger til ambisiøse aktører som eksempelvis Statkraft og Skagerak Energi.

— Viljen og strategien er klar. De vil inn på dette markedet og vi skal legge til rette for det, avslutter prosjektleder Arne Nicander i Vestfold og Telemark Hydrogennettverk.

Så blir det spennende å følge prosjektet fremover og se om skipsfarten finner den bærekraftige fuelen de ønsker i Grenland.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.