Nyheter Nyheter
Som tittelforsvarere overlater ikke Emirates Team New Zealand noe til tilfeldighetene. Årets hydrogenbåt vekker derfor oppsikt. Foto: Emirates Team New Zealand (ETNZ)

Hydrogendrift fra Toyota i New Zealands nye seilbåt med vinger!

Ok, dette er et godt stykke fra maritim tungtransport. Den nye hydrogenbåten til Emirates Team New Zealand er imidlertid verdt noen linjer.

Konstruksjonen av båten startet i august 2021 og er nå inne i siste fase, båten skal tross alt sjøsettes i løpet av mars måned. Det betyr at de siste justeringene på hydrogendrivlinjen legges akkurat nå, sier Emirates Team New Zealand (=ETNZ).

Toyota står bak

Det er Toyota som står bak brenselcellene i hydrogenprosjektet, men New Zealand-laget var ikke vonde å be – siden arbeidet passet som hånd i hanske med deres fokus på grønn innovasjon i båtbransjen.

— Dette hydrogenprosjektet har vært en helt ny utfordring for oss, sier designsjef Dan Bernasconi. Samtidig er slike prosjekter ekstremt lærerike for oss som lever av å pushe grenser, fordi de tvinger oss til å lære og møte nye utfordringer med et åpent sinn.

— Resultatet er at vi alle løfter i samme retning, og hever nivået på vår designtilnærming. Det kommer også våre konkurrenter til å merke når vi stiller til start i det 37. årgangen av America’s Cup, sier han på ETNZ nettside.

Minifakta

Katamaranen er cirka 10 meter lang og veier cirka 5200 kilo. Marsjfarten skal ligge på rundt 30-35 knop, og med en toppfart på rundt 50 knop.

Og hvis du lurer: Det er ekstremt fort på sjøen, og minner svært lite om vanlig seiling.

Båten vil ha en rekkevidde på mellom 150 og 180 kilometer med seks besetningsmedlemmer om bord, og vil da generere opp mot 440kW strøm via et 400V-system som drives fra brenselcellen.

— Det har vært mange utfordringer underveis, sier prosjektleder Geoff Senior. Og vi hadde ikke klart dette uten tilgang til Toyotas brenselcelleprototyper på 2 x 80kW. I tillegg kommer hydrogendrivlinjen fra Global Bus Ventures, mens Gurit står for utvikling og produksjon av komposittmaterialene, sier han.

Totalt er det fire lagringstanker for hydrogen ombord. Disse er laget av Hexagon Purus, og lagrer 33 kg hydrogengass ved 350 bar, mens fremdriften skjer via en Mercury-propell.

Prisen? Ikke spør …

Flere detaljer får du i videoen:

Kilde: Emirates Team New Zealand

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.