Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Teknologi
Ved å plassere brenselscellen i vingen påstår H3 Dynamics at hydrogen er sikrere og mer effektivt enn noen gang. Foto: H3 Dynamics

H3 Dynamics vil revolusjonere flybransjen

Verdens første hydrogenmotor for fly med nacelle fremdriftscelle er nå en realitet. Er det slik fremtidens hydrogenfly vil se ut?

Det er H3 Dynamics som selv bekrefter gjennombruddet i en pressemelding, og det er spesielt to ting som trekkes frem:

  • Ved å plassere fremdriftscellene på vingene øker de ikke bare sikkerheten, de frigjør også plass i kabinen.

  • Løsningen åpner for kommersielle ruter med en rekkevidde på opp til 2500 kilometer, og i løpet av de kommende årene vil passasjertallet kunne øke fra 19 til 80, og deretter helt opp til 100 personer.

Blir «propellfly» fremtidens hydrogenflydesign?

I stedet for å ha en stor sentralisert hydrogenbrenselcelle, har H3 Dynamics valgt flere integrerte drivlinjer som inkluderer batterier, brenselceller, hydrogenlagring og mindre elektriske motorer plassert på vingene.

Resultatet er at størrelsen på hvert brenselcellesystem, hybridbatteripakke og varmehåndteringsutfordringer blir mindre, noe som i følge H3 Dynamics gjør systemet  sikrere og enklere å håndtere.

Konseptet Element One fra 2018. Foto: H3 Dynamics

 

Selskapet tok patent på prinsippet allerede i 2018, da med utgangspunkt i hydrogenflykonseptet «Element One», men dette er altså første gang fremdriftssystemet viser at det fungerer.

— Verdens første virkelig fungerende fremdriftssystem som kan distribueres på vingene til nye nullutslippsfly, er ikke bare viktig for oss. Det er en milepæl for hele luftfartsindustrien, sier grunnlegger og administrerende direktør Taras Wankewycz i H3 Dynamics.

H3 Dynamics nye fremdriftssystem basert på hydrogen vil starte testflygninger i Frankrike i de kommende ukene.

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24