Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Teknologi
– Prototypen utviklet av sveitsiske Destinus. Foto: Destinus

Hypersonisk lastefly kan revolusjonere global varetransport

Ubemannede, hydrogen-drevne fartøy vil i fremtiden kunne levere varer og gods til rekordtid.

Techfirmaet Destinus i Sveits ønsker å utvikle og produsere hypersoniske lastefly som kan ta seg til alle verdens hjørner innen to timer. I følge Rechargenews.com skal flyet bruke flytende, grønn hydrogen som drivstoff og vil bruke mesosfæren som sin motorvei, ettersom luftmotstand i slike høyder er veldig lav.

Slik vil hyperflyet kunne nå hastigheter på over 18500 kilometer i timen — tilsvarende 15 ganger lydens hastighet (Mach 15) —  og kutte reisetiden mellom, for eksempel, Frankfurt og Sydney fra 20 timer til så vidt over 100 minutter. Under første vellykkede testflyvning i november 2021 tok prototypen seg opp i luften i fem minutter, dog under lydens hastighet.

Eksentrisk entreprenør

Destinus ble grunnlagt i 2021 av russisk entreprenør og tidligere sauebonde Mikhail Kokorich. Kokorich, som er veteran fra den russiske aerospace-industrien, er kjent for sin kritikk av Putin-regimet, og ble tvunget i eksil til USA i 2012. Oppholdet hans i USA skulle vise seg å bli midlertidig og veien bar videre til Sveits i 2021, hvor han så grunnla Destinus.

Siden har Kokorich menget seg med flere profilerte skikkelser, blant annet Tysklands tidligere visekansler Philipp Rösler. Rösler er nå styremedlem i Destinus og applauderer jevnlig Kokorich og prosjektet.

Tech-firmaet fanget også nylig oppmerksomheten til en rekke internasjonale investorer fra asiatiske, europeiske, søramerikanske og nordamerikanske venturefond, som til sammen har bidratt med 26.8 millioner sveitsiske franc, nesten 260 millioner norske kroner.

Et ekte marked med sann etterspørsel

— Lufttransport er, i motsetning til romtransport, et ekte marked med ekte etterspørsel: Ekspressfraktmarkedet har en global verdi på 60 milliarder amerikanske dollar, og med flyfrakt i tillegg snakker vi om ytterligere 100 milliarder, skriver Kokorich i et blogginnlegg på bedriftens nettsider.

— I tillegg er begge sektorer i sterk vekst. En dag, håper vi derfor å kunne tilrettelegge for passasjerfrakt også, og da er det snakk om et globalt marked på over 600 milliarder, skriver han.

Destinus fokuserer i første omgang på frakt, og vil begynne kommersiell virksomhet i 2025 med ett tonn last. Planen er å kunne frakte 100 tonn per flygning innen 2029.

Tidvis viser forskningen at å brenne flytende hydrogen i atmosfæren kan være dårlig langvarig praksis, ettersom brent hydrogen produserer nitrogenoksid (NOX), som er en såkalt indirekte klimagass.

Kilde: Rechargenews.com 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24