Nyheter Nyheter
MoU-avtalen ble signert på Singapore Airshow, fra venstre: Sabine Klauke fra Airbus, Han Kok Juan fra CAAS, Yam Kum Weng fra CAG, og John Panikar fra Linde. Foto: Airbus SAS 2022 Bryan van der Beek

Jobber for hydrogenflyplasser i Singapore og Seoul

Industrigiganten Linde, Airbus, Changi Airport Group (CAG) og Civil Aviation Authority of Singapore (CAAS) har nettopp signert en samarbeidsavtale (Mou) om nullutslippsfly til Singapore. En lignende avtale er allerede på plass for Seoul. 

Allerede i november 2021 inngikk Airbus og CAAS en avtale om å studere etterspørsel og tilbud av alternative flydrivstoff som hydrogen for å dekarbonisere regionen, skriver H2-View.

Flere blir med

Nå har også Linde og CAG blitt med i partnerskapet, og planen er å gjøre Singapore til en hotspot for hydrogendrevne fly og tilstøtende teknologier.

I løpet av de to neste årene skal derfor de fire partnerne undersøke hvordan hydrogen kan bli fraktet, oppbevart og levert til fly på eksisterende flyplasser som Singapore Airport – samt nye flyplasser.

— Asia og stillehavsregionen vil spille en nøkkelrolle når vi jobber for å gjøre klimanøytral luftfart til en realitet, sa Airbus tekniske sjef Sabina Klauke.

— I de siste årene har industrier og myndigheter over hele verden anerkjent hydrogens rolle som en nøkkelfaktor for verdens overgang til en nullkarbonøkonomi, sier John Panikar, Executive Vice-President for APAC i Linde.

Sabine Klauke fra Airbus på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus/SAS 2022 Bryan van der Beek

Jobber også aktivt for hydrogen på flyplassen i Seoul

Det er tydeligvis travle dager hos Airbus for tiden

Det har nemlig ikke en gang gått en uke siden Airbus bekreftet at de også vurderer muligheten for hydrogen og kommersielle hydrogenfly på flyplassen i sør-Koreas hovedstad Seoul.

I tillegg til Airbus, består denne samarbeidsgruppen av Air Liquide Korea, Korean Air og Incheon International Airport Corporation, bekrefter Airbus på sine nettsider.

Hvorvidt det blir Singapore eller Seoul som blir fremtidens hotspot for hydrogendrevne fly gjenstår derfor å se. 

Kilde: Airbus, Aerotime Aero og H2-View.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.