Nyheter Nyheter
Hydrogenstasjonen på Høvik er en av få norske stasjoner, men i utlandet vokser etterspørselen etter hydrogenbiler. Foto: Hynion

Salg av hydrogenbiler i utlandet øker, tross norsk tvil

Mens hydrogenbilmarkedet står bom stille i Norge, bekrefter en ny studie at veksten i utlandet er kraftig. Bak de gode resultatene finner vi offentlige støtteordninger og insentiver fra bilprodusentene.

I 2021 nådde globale salgstall for biler med hydrogenbaserte drivstoffceller nye høyder.

I følge en studie utført av det britiske analysefirmaet IDTechEx, økte salg på hydrogenbiler med 82% globalt i 2021, skriver Recharge News.

— Satt på spissen er dette en positiv utvikling for drivstoffcelleindustrien. Det må sies derimot, at denne suksessen ikke hadde vært mulig uten insentiver og godtgjørelser fra blant annet Toyota og Hyundai, samt statlige aktører som velvillig har sponset utrullingen, påpeker IDTechEx i studien.

Selv om 82% er en dramatisk økning ligger hydrogenbilsalget fortsatt langt bak elbiler og plug-in hybrider, hvor sistnevnte hadde en salgsøkning på 108% over samme tidsperiode.

Prisen på hydrogen er en barriere

Videre påpeker det engelsk-baserte analysefirmaet at det største hindret mot videre salgsøkninger vil forbli selve prisen på hydrogen. De hevder at forbrukere vil slite med prisen, selv om fyllestasjoner er på plass, og selv om folk har full tillitt til sikkerheten rundt selve teknologien.

Problemet er at grønn hydrogen fortsatt ikke produseres i tilstrekkelig kvanta. Det som produseres blir derfor kostbart, ettersom 95% av all hydrogen produseres ved hjelp av fossilt brensel, viser studien.

— Bare en veldig modig regjering ville forpliktet offentlige midler til å støtte videre utvidelse av hydrogenbilmarkedet. Det er uforutsigbart hvorvidt vi vil være i stand til å klimanøytralisere grønn hydrogen i praksis, ettersom vi vil måtte nøytralisere utslipp fra alle instanser; fra produksjonsfasen, til transportfasen, lagringsfasen og avfallsfasen, sier IDTechEx.

Bråstopp i Norge

I Norge har derimot salget av hydrogenbiler stagnert siden Uno-X-eksplosjonen i Sandvika i 2019.

I januar 2022 ble det bare solgt 1—én—hydrogenbil i Norge, og det er per dags dato bare tre fyllestasjoner i hele landet.

Regjeringen har heller ikke utbedret noen strategi spesielt tilpasset hydrogenbilen, selv om forhenværende insentiver vedrørende elbiler også omfavner hydrogenbiler.

Vi har sett tidligere at offentlige støtteordninger har hjulpet norske forbrukere velge mer miljøvennlige alternativer: Da Tesla lanserte Model S i Norge forelå det flere insentiver, og Norge toppet fort listen over land med flest elbiler per folketall. Godtgjørelser som momsfritak ved kjøp, ingen engangsavgift, redusert trafikkforsikringsavgift og lokale bompengefritak gjorde elbilen veldig attraktiv.

Satsing i Øst-Finnmark

Nordpå er det andre tilstander og ordførerne for Berlevåg, Tana, Sør-Varanger og Vadsø i Øst-Finnmark samarbeider med fylkeskommunen for å gjøre hydrogenbiler gjeldende i fylket, ifølge NRK.

Initiativet stammer fra at Norges eneste produksjonsfelt for grønn hydrogen ligger i Berlevåg. Produksjonsfeltet representerer håp for flere finnmarkinger som håper å puste liv i et nytt industrieventyr, og i første fase ønsker kommunene å bytte ut alle kommunale tjenestebiler med hydrogenbiler.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen, generalsekretær i Norsk Hydrogenforum sier til NRK at dersom Norge skal være med å utvikle en konkurransedyktig hydrogenindustri haster det med å komme i gang med både produksjon av hydrogen, og systemplanlegging for den nødvendige infrastrukturen.

Kilde: Recharge News; NRK

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.