Nyheter Nyheter
Slik ser Everfuel for seg at den skalerbare fyllestasjonen for hydrogen skal bli. Foto: Everfuel

Denne hydrogenstasjonen skal drive minst 22 hydrogenbusser

Frankfurt går for hydrogendrevet kollektivtransport, og det blir danske Everfuel som skal levere stasjonen – samt hydrogenet i minimum 3 år fremover.

Allerede i desember 2021 var det klart at Everfuel var med i en europeisk anbudskonkurranse om å levere en hydrogenstasjon samt hydrogen til Frankfurt. Og i dag kunne endelig selskapet meddele at den endelige kontrakten med In-der-City-Bus GmbH (ICB) nå er offisielt signert og bekreftet.

Full driftsansvar i tre år

I følge kontrakten skal den tyske avdelingen av Everfuel, altså Everfuel GmbH, planlegge og bygge fyllestasjonen for hydrogen. Kontrakten inkluderer også  vedlikehold og service av stasjonen, samt at de må stå for leveringen av hydrogen i minimum 3 år.

Everfuel GmbH har med andre ord påtatt seg et full driftsansvar i minimum 3 år.

Den første ordren

Everfuel GmbH er helheid  av danske Everfuel, og dette er selskapets første ordre på det tyske markedet.

— Vi er naturlig nok glade for bestillingen fra ICB og takknemlige for tilliten de har vist oss, sier Jacob Krogsgaard, administrerende direktør i Everfuel. Prosjektet gir oss en tydelig posisjon i det svært spennende tyske markedet, slik at vi kan vise frem våre innovative løsninger for nullutslippstransport, sier han.

Minimum 22 busser

I følge Everfuel skal kapasiteten på den nye hydrogenstasjonen være stor nok til å fylle drivstoff på minst 22 brenselcellebusser per dag. Stasjonen er imidlertid modulær, og kan dermed enkelt utvides om det blir behov for større kapasitet.

Det grønne hydrogenet vil bli fraktet i Everfuels spesialbygde hydrogentrailere, og prosjektet skal bidra til en betydelig reduksjon i utslipp av klimaskadelige klimagasser.

Korona-pandemien gjorde at avtalen ble signert digitalt. Foto: Everfuel

Fossilfri teknologi – fase 2

ICB har brukt el-busser i Frankfurt siden 2018, og vil med de nye brenselcellebussene gå over i fase to når det gjelder fossilfri drift. Brenselcellebussene kommer forøvrig fra Solaris, og ble bestilt i midten av 2021.

Hydrogenbussene skal gå på linje 36, som er cirka 22 kilometer lang og går gjennom tett befolkede områder i Frankfurt sentrum.

— Byggingen av den nye hydrogenstasjonen og de nye brenselcellebussene gjør at ICB har nådd en ny milepæl  på vår vei mot klimanøytral bytransport, sier Stephanie Schramm – administrerende direktør i IBC. Vi har som mål å gjennomfullføre overgangen fra diesel til lokalt utslippsfrie og støysvake flåter drevet av hydrogen eller elektrisitet innen 2030.

— En viktig forutsetning for dette er imidlertid en effektiv og pålitelig infrastruktur, og med Everfuel er vi overbevist om at vi har funnet den rette partneren for både hydrogenstasjonen og forsyningen av hydrogen, avslutter Schramm.

Kilde: Everfuel

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Dette er musikk i våre ører

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum

– Et godt utgangspunkt for klimakutt

Øivind Brevik, Samfunnsbedriftene
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.