Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Skisse av den flytende hydrogenstasjonen. Foto: Hynion

Hynion og Hyrex lanserer flytende hydrogenstasjon for fritidsbåter

Den første piloten sjøsettes allerede sommeren 2022.

Pilotinstallasjonen bygger på et joint venture opprettet av de to norske selskapene  Hynion og Hyrex i fjor, der man ønsket å lage hydrogenstasjoner som gjorde det mulig å fylle fritidsbåter med nullutslippsdrivstoff.

Administrerende direktør Ulf Hafseld i Hynion

Hydrogen er nøkkelen

— Hydrogen vil være et viktig bidrag for avkarboniseringen av transportsektoren i Norge, ikke minst i maritim sektor, sier Ulf Hafseld, CEO i Hynion i pressemeldingen. Selv om andre transportformer står for større utslipp enn fritidsbåter, er dette et betydelig segment. Norske myndigheter har gitt klare signaler om at utslipp fra fritidsbåter bør reduseres med 50 %.

— Ved å etablere flytende hydrogenstasjoner vil vi forbedre tilgjengeligheten av hydrogen som drivstoff for fritidsbåtsegmentet og kan dermed redusere klimagassutslippene fra dette markedet betydelig, sier han. Samarbeidsprosjektet mellom Hynion AS og Hyrex AS er viktig fordi det viser at hydrogen som drivstoff for fritidsbåter er et godt og tilgjengelig alternativ. I tillegg vil dette initiativet drive teknologiutviklingen av norskproduserte, miljøvennlige fritidsbåter, sier Ulf Hafseld.

En hydrogenstasjon på en flytebrygge

Selve fyllestasjonen vil bestå av en elektrolysør for produksjon av hydrogen, en hydrogenkompressor med tilhørende lagertanker, og en dispenser montert på selve flytebryggen. Stasjonen trenger vann og strøm fra land og avgir kun rent oksygen.

Resultatet er en flytende hydrogenstasjon som kan gjøre havner og marinaer i stand til å tilby nullutslippsdrivstoff, og de to selskapene håper på sikt at det bli snakk om en voksende flåte av fritidsbåter med hydrogenelektriske drivlinjer.

Sommeren 2022 vil imidlertid den flytende pilotstasjonen stå klar til å betjene Hyrex 28-fots prototype. 

Hva er hydrogenbåtenes fordel kontra elbåter?

Basert på egen erfaring med ren eldrift i båt, vet undertegnede at lang ladetid og en rekkevidde som raskt kortes ned når man øker farten er en høyst reell utfordring. Vi gleder oss derfor stort til å se hvordan hydrogenalternativet klarer seg, men når det nevnes at man får opp mot 20-25 timers cruisetid ved 10 knop lar i hvert fall vi oss imponere. (Vi lover å komme tilbake med med mer informasjon om selve båten i en senere artikkel – så følg med)

— Med Hyrex 28-prototypen ønsker vi å demonstrere at hydrogen kan spille en betydelig rolle i å gjøre elektriske båter mer brukbare, og da spesielt ved å tilby et større cruiseområde sammenlignet med de rene elbåtene, sier Henrik Torgersen – administrerende direktør i Hyrex i pressemeldingen.

Prototypen Hyrex 28 frister med flotte linjer og spennende ytelser. Vi gleder oss til å se denne i virkeligheten. Foto: Hyrex.no

 

— Skal vi få til det grønne teknologiskiftet må vi imidlertid ha fyllingsmuligheter for hydrogen i havnene, og dette gjør naturlig nok samarbeidet med Hynion viktig, avslutter Torgersen.

Har du et spørsmål om den flytende hydrogenstasjonen? Vi i Hydrogen24 skal besøke Hynion på tirsdag. Er det noe du lurer på er det derfor bare å sende oss en epost, så skal vi ta spørsmålet videre!

Kilde: Pressemelding.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24