Nyheter Nyheter
Andreas Aks fra Widerøe Zero; Arjan Meijer fra Embraer; Chris Cholerton fra Rolls Royce. Foto: Rolls Royce

Widerøe, Rolls Royce og Embraer skal studere nullutslippsfly

De tre selskapene lanserer samarbeid om konsept-studie mot nye drivstoffmetoder for kommersielle flyvninger.

Studien har som mål å gjøre rede for forskjellige applikasjoner for forskjellige drivstofftyper innen regional kommersiell flyvning i Norge. Dette melder Flight Global.

Studien vil bli en forlengelse av arbeid Widerøe har gjort med både Embraer og Rolls Royce separat; nå vil de jobbe tett sammen alle tre.

— Det er vårt mål, gjennom dette samarbeidet med to ledende aerospacefirmaer å bedre forstå hvordan bærekraftige verdikjeder kan bygges ut av regional klimanøytralitet. Vi håper også at studien vil være en ledestjerne for system og standard hos produsenter som skal møte kundeforventningene våre. Vi ønsker å designe det aller beste klimanøytrale flyselskapet, sier Andreas Aks, administrerende direktør for Widerøe Zero.

LES OGSÅ: Jobber for hydrogenflyplasser i Singapore og Seoul

Hydrogen

Studien vil dekke et bredt spekter, og se etter nye bruksområder for nye fremdriftssystemer.

Her foreligger det en rekke potensielle løsninger. Blant disse løsningene har Embraer, Widerøe og Rolls Royce studert helelektriske løsninger, drivstoffceller med hydrogen, og hydrogendrevne gassturbiner.

Etter Covid-19

Forskningssamarbeidet mellom Widerøe og Rolls Royce begynte i 2019, da de satte sine ambisjoner på regjeringens mål om null utslipp innlands innen 2030.

Det var først i november 2021 at Widerøe erklærte et tettere samarbeid med Embraer, som har jobbet med utviklingen av en såkalt urban air mobility spin-out ved navn Eve. Med denne teknologien ser Widerøe på muligheten for å kunne operere fly som kan både ta av og lande vertikalt.

LES OGSÅ: Hypersonisk lastefly kan revolusjonere global varetransport

— Den 12-måneder lange studien tar sikte på å møte passasjerenes forventninger om å kunne holde fysisk kontakt med sine kjære på bærekraftig vis – i kjølvannet av Covid-19, sa partnerne i en samlet uttalelse.

Studien tar også sikte på å utvide det nødvendige kunnskapsgrunnlaget for at Norge skal lykkes i å gjennomføre det grønne skiftet.

— Slik teknologi håper vi også vil gi statlige aktører anledning til å fortsette sin støtte til utsatte flyselskaper og passasjerer, samtidig som de vil være i stand til å ta i bruk gammel infrastruktur på en bærekraftig måte.

Kilde: Flight Global

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.