Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Slik skal Airbus A380 med hydrogendrift se ut. Blir det Airbus & CFM International som revolusjonerer flybransjen med hydrogenfly? Foto: Airbus

Airbus og CFM International vil revolusjonere flybransjen

NYHET: De to selskapene har nettopp signert en avtale der der forplikter seg til å lansere et flygende hydrogenprosjekt innen 2025. Det stopper ikke der heller, for målet er kommersielle flyvninger i løpet av 2035.

Det bekrefter de to selskapene i en rykende fersk pressemelding. At Airbus er på hugget når det gjelder hydrogen er ingen overraskelse, vi har blant annet omtalt at de jobber hardt for å gjøre Asia til en slags hotspot for hydrogenfly.

Denne gangen er det altså CFM International de samarbeider med, et selskap som eies av GE og Safran Aircraft Engines, og målet er altså å få et demonstrasjonsprogram basert på hydrogen på vingene innen midten av dette tiåret.

Bruker A380 for å få nullutslippsfly på vingene innen 2035

Samarbeidet går i første omgang ut på å teste en direkteforbrenningsmotor drevet av hydrogen på bakken og fly, og målet er altså at et nullutslippsfly skal kunne tas i bruk innen 2035.

Og denne gangen er det ikke noe minifly som skal brukes. Her tar de i bruk en A380, som vil bli utstyrt med tanker for flytende hydrogen på Airbus anlegg i Frankrike og Tyskland. Airbus vil også definere kravene til fremdriftssystemet av hydrogen, overvåke selve flytestingen, og stille med A380-plattformen for å teste hydrogenforbrenningsmotoren.

Foto: Airbus.

 

CFM vi på sin side stå for modfiseringen av brenneren, drivstoffsystemet og kontrollsystemet som kjøre på hydrogen. Flyets amerikanske hydrogenmotor vil for øvrig bli montert bak på flykroppen for å ha kontroll på eventuelle utslipp og ikke komme i konflikt med flyets vanlige fremdriftsmotorer. Som forventet vil naturlig nok CFM gjennomføre et omfattende bakketestprogram før selve flytestingen startert.

Et stort skritt i riktig retning

Sabine Klauke fra Airbus, her på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus

— Med dette tar Airbus et stort skritt i retning av en æra av hydrogendrevne fly, ja dette er på på nivå med lanseringen av vårt ZERO konsept tilbake i september 2020, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.

— Ved å utnytte ekspertisen til amerikanske og europeiske motorprodusenter gjør vi store fremskritt innen hydrogenforbrenningsteknologi, og viser tydelig at flybransjen tar målet om flyvninger med nullutslipp alvorlig, sier hun.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24