Her er Sveriges nye hydrogenlastebil
Det svenske transportkonsernet MaserFrakt bestilte i går sine to første hydrogenlastebiler fra Hyzon Motors.
I følge pressemeldingen vil dette bli Sveriges første hydrogendrevne lastebiler som går i kommersiell drift, så avtalen innebærer dermed en milepæl i svensk transportindustri.
Rekkevidde på 68 mil
Nå skal det sies at vi fortsatt ikke har fått oppgitt noen eksakt leveringsdato, men vi vil oppdatere artikkelen når det kommer. Det vi vet foreløpig er imidlertid dette:
I følge avtalen skal de to Hyzon lastebilene HyMax 250 gå på brenselceller og være basert på et vanlig 6×4 chassis. Totalt kan det lagres 98 kilo hydrogen ombord, og det oppgis at de 64 tonn tunge lastebilene vil ha en rekkevidde på inntil 680 kilometer.
Siden det går raskt å fylle hydrogen på tanken, er antagelig dette noe andre transportører vil merke seg.
Les også: Hynions stasjon på Høvik er Nord-Europas mest populære
Hvor skal de fylle?
MaserFrakt har en flåte på totalt 1500 kjøretøy, og cirka 750 av disse opererer allerede uten fossilt brensel. De to lastebilene fra Hyzon vil imidlertid bli de første brenselcelle-kjøretøyene i flåten.
Men lastebilene må naturligvis også ha tilgang på hydrogen.
MaserFrakt har derfor sagt seg villig til å bidra i utviklingen av hydrogeninfrastrukturen i Sverige. Som et ledd i dette har selskapet derfor inngått avtale om en fyllestasjon med Nel, samt en avtale om levering av hydrogen fra Svea Vind Offshore.
Les også: Hevder at hydrogen er uaktuelt for tungtransport
Fornøyd sjef
— Dette er et viktig skritt for å nå våre ambisjoner i klimaskiftet, sier MaserFrakt-sjef Per Bondemark i pressemeldingen.
Sammen med våre kunder prøver vi hele tiden å finne bedre og mer bærekraftige transportløsninger. Vi er sikre på at samarbeidet med Hyzon Motors vil bane vei for en grønnere fremtid, avslutter han.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!