Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Hyzon Motors nye hydrogenlastebil, som MaserFrakt har bestilt to stykker av. Foto: MaserFrakt

Her er Sveriges nye hydrogenlastebil

Det svenske transportkonsernet MaserFrakt bestilte i går sine to  første hydrogenlastebiler fra Hyzon Motors.

I følge pressemeldingen vil dette bli Sveriges første hydrogendrevne lastebiler som går i kommersiell drift, så avtalen innebærer dermed en milepæl i svensk transportindustri.

Rekkevidde på 68 mil

Nå skal det sies at vi fortsatt ikke har fått oppgitt noen eksakt leveringsdato, men vi vil oppdatere artikkelen når det kommer. Det vi vet foreløpig er imidlertid dette:

I følge avtalen skal de to Hyzon lastebilene HyMax 250 gå på brenselceller og være basert på et vanlig 6×4 chassis. Totalt kan det lagres 98 kilo hydrogen ombord, og det oppgis at de 64 tonn tunge lastebilene vil ha en rekkevidde på inntil 680 kilometer.

Siden det går raskt å fylle hydrogen på tanken, er antagelig dette noe andre transportører vil merke seg.

Les også: Hynions stasjon på Høvik er Nord-Europas mest populære

Hvor skal de fylle?

MaserFrakt har en flåte på totalt 1500 kjøretøy, og cirka 750 av disse opererer allerede uten fossilt brensel. De to lastebilene fra Hyzon vil imidlertid bli de første brenselcelle-kjøretøyene i flåten.

Men lastebilene må naturligvis også ha tilgang på hydrogen.

MaserFrakt har derfor sagt seg villig til å bidra i utviklingen av hydrogeninfrastrukturen i Sverige. Som et ledd i dette har selskapet derfor inngått avtale om en fyllestasjon med Nel, samt en avtale om levering av hydrogen fra Svea Vind Offshore.

En fornøyd Per Bondemark, CEO hos MaserFrakt. Foto: MaserFrakt

Les også: Hevder at hydrogen er uaktuelt for tungtransport

Fornøyd sjef

— Dette er et viktig skritt for å nå våre ambisjoner i klimaskiftet, sier MaserFrakt-sjef Per Bondemark i pressemeldingen.

Sammen med våre kunder prøver vi hele tiden å finne bedre og mer bærekraftige transportløsninger. Vi er sikre på at samarbeidet med Hyzon Motors vil bane vei for en grønnere fremtid, avslutter han.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24