Utrullingen av hydrogenbusser fortsetter i USA og Canada
— En ekte gamechanger, sier sjefen i New Flyer – som for andre år på rad har norske Hexagon Purus med på laget.
Som vi nevnte i gårsdagens nyhetsoversikt skal Hexagon Purus levere tanker til New Flyers nye hydrogenbusser av typen Xcelsior Charge H2, og her kan vi endelig gi deg litt mer kjøtt på beinet om avtalen.
560 km rekkevidde per tank!
Dette er altså det andre året på rad at Hexagon Purus har blitt foretrukket av Nord Amerikas største leverandør av løsninger for kollektivtransport.
Bare i 2021 leverte Hexagon Purus hydrogensylindre til nesten 30 New Flyer-busser, og den nye kontrakten – som starter allerede i første halvdel av 2022 – har en verdi på 2 millioner dollar.
Avtalen forsterker New Flyers fokus på det grønne skiftet i USA og Canada, og i følge pressemeldingen skal de nye hydrogenlagringstankene gi bussene en rekkevidde på litt over 56 mil per fylling med komprimert hydrogen som drivstoff. I følge New Flyer skal det ta mellom 6 og 20 minutter å fylle tanken – avhengig av bussmodell og driftsforhold. Sammenlignet med en tilsvarende dieselbuss vil hydrogenbussene kutte klimagassutslippene med 135 tonn per år.
LES MER: — De tunge hydrogenbilene kommer til Norge, bare vent
Bærekraft, lengre rekkevidde og raskere fylling
— Vår nye Xcelsior CHARGE H2-buss er en game changer for nordamerikanske operatører, sier Ben Wood – visepresident i New Flyer.
— Ikke bare reduserer vi klimagassutslippene, vi får også økt rekkevidde og raskere fylletid, uten at det går ut over ytelsen. Hexagon Purus gir dermed et viktig bidrag i vår innsats om å gjøre nordamerikansk mobilitet mer bærekraftig, avslutter Wood.
— New Flyer og Hexagon Purus har en felles visjon om å bidra til en ren transport, sier Jim Harris, visepresident i Hexagon Purus Nord-Amerika. Vi har samarbeidet siden 2015, og stolte av vårt bidrag til New Flyers hydrogenbrenselcellebusser.
Du fikk vel med deg? Alt vi vet om BMWs nye hydrogenbil
Om hydrogentankene
Hexagon Purus hydrogentanker er spesialdesignet for bruk i brenselcellebusser, og er sertifisert for bruk i både Europa og Nord-Amerika.
Hydrogenet lagres ved 350 bar, og tankene produseres ved Hexagon Purus’ nordamerikanske produksjonsanlegg i Maryland.
LES OGSÅ: Hydrogen tungtransport skal bli vår nye superkraft
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!