Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Med over 56 mils rekkevidde på en tank med hydrogen er New Flyers nye buss klar for å levere. Foto: New Flyer

Utrullingen av hydrogenbusser fortsetter i USA og Canada

— En ekte gamechanger, sier sjefen i New Flyer – som for andre år på rad har norske Hexagon Purus med på laget.

Som vi nevnte i gårsdagens nyhetsoversikt skal Hexagon Purus levere tanker til New Flyers nye hydrogenbusser av typen Xcelsior Charge H2, og her kan vi endelig gi deg litt mer kjøtt på beinet om avtalen.

560 km rekkevidde per tank!

Dette er altså det andre året på rad at Hexagon Purus har blitt foretrukket av Nord Amerikas største leverandør av løsninger for kollektivtransport.

Bare i 2021 leverte Hexagon Purus hydrogensylindre til nesten 30 New Flyer-busser, og den nye kontrakten – som starter allerede i første halvdel av 2022 – har en verdi på 2 millioner dollar.

Avtalen forsterker New Flyers fokus på det grønne skiftet i USA og Canada, og i følge pressemeldingen skal de nye hydrogenlagringstankene gi bussene en rekkevidde på litt over 56 mil per fylling med komprimert hydrogen som drivstoff. I følge New Flyer skal det ta mellom 6 og 20 minutter å fylle tanken – avhengig av bussmodell og driftsforhold. Sammenlignet med en tilsvarende dieselbuss vil hydrogenbussene kutte klimagassutslippene med 135 tonn per år.

LES MER: — De tunge hydrogenbilene kommer til Norge, bare vent 

Bærekraft, lengre rekkevidde og raskere fylling

— Vår nye Xcelsior CHARGE H2-buss er en game changer for nordamerikanske operatører, sier Ben Wood – visepresident i New Flyer.

— Ikke bare reduserer vi klimagassutslippene, vi får også økt rekkevidde og raskere fylletid, uten at det går ut over ytelsen. Hexagon Purus gir dermed et viktig bidrag i vår innsats om å gjøre nordamerikansk mobilitet mer bærekraftig, avslutter Wood.

— New Flyer og Hexagon Purus har en felles visjon om å bidra til en ren transport, sier Jim Harris, visepresident i Hexagon Purus Nord-Amerika. Vi har samarbeidet siden 2015, og stolte av vårt bidrag til New Flyers hydrogenbrenselcellebusser.

Du fikk vel med deg? Alt vi vet om BMWs nye hydrogenbil

Om hydrogentankene

Hexagon Purus hydrogentanker er spesialdesignet for bruk i brenselcellebusser, og er sertifisert for bruk i både Europa og Nord-Amerika.

Hydrogenet lagres ved 350 bar, og tankene produseres ved Hexagon Purus’ nordamerikanske produksjonsanlegg i Maryland.

LES OGSÅ: Hydrogen tungtransport skal bli vår nye superkraft

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24