Slik vinner du kampen om oppmerksomheten—og får gjennomslag for rammevilkår
LEDER: Hydrogenmarkedets rammevilkår er blant det «hotteste» på den politiske agendaen. Men i likhet med en del andre bransjer er markedet fragmentert og består av mange ressurssterke eiere og industrielle aktører.
Det betyr at mange også har lyst til å delta i samfunnsdebatten og fortelle våre folkevalgte hva de bør gjøre for å stimulere markedet best mulig.
Da er det nærliggende å se litt til andre bransjer og lære av deres kritiske suksessfaktorer – og feil.
Gjenvinningsmarkedet som eksempel
Her har du en miks av private leverandører og offentlige oppdragsgivere, samt noen som er begge deler.
Gjenvinningsmarkedet organiseres gjennom ikke mindre enn fem næringspolitiske foreninger: Avfall Norge, Norsk Industri, Samfunnsbedriftene Avfall og ressurs, MEF Avfall og Norsk Forening For Farlig Avfall. I tillegg har du foreningene Norsk Fjernvarme, Norsk Bioenergi samt Biogass Norge. Felles for alle disse foreningene er at du har medlemmer på kryss og tvers. Og med divergerende interesser.
Dette kan gi problemer ved rammevilkårsspørsmål.
En forening som organiserer «alle» blir nesten handlingslammet når de skal ta stilling til rammevilkårsprosjekter der medlemmene har motstridende – divergerende – interesser. Andre har kjepphester uti fra om de er private eller offentlige, mens noen har preferanser basert på hvilke rammevilkår deres medlemmer spesielt prioriterer.
Forbrenningsavgiften på restavfall er godt eksempel. Den ble fjernet i 2010 fordi den ikke virket etter hensikten. Flere næringspolitiske foreninger sto sammen med samme budskap i et rammevilkårsprosjekt som pågikk i nesten 2 år.
Da Stortinget ville innføre den samme avgiften på nytt 10 år senere, gav ikke bransjen et felles budskap. Derfor ble avgiften innført fordi bransjeaktørene ikke klarte å gi Stortingets flertall et godt alternativt med tyngde.
Dette bør hydrogenmarkedet lære av
I dag har vi flere kluster rundt om i landet samt Norsk Hydrogeforum.
Hydrogenmarkedet bør fokusere på en næringspolitisk tunge, som fører ordet for hydrogenmarkedets aktører. Så kan de andre konstellasjonene rundt om i vårt ganske hydrogenland forsterke budskapet i sine lokale/regionale kontakter med politikere.
Når politikere vurderer næringspolitiske vilkår stiller de to spørsmål;
-
Vil dere dette nok?
-
Hvor mange står bak – tyngde på kjøttvekta
Løsningen er derfor sterk vilje og mange som står bak.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!