Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
AGV H2. Foto: GAUSSiN

Verdens første hydrogendrevne AGV

AGV H2 skal redusere utslippene på kontainerhavner over hele verden.

GAUSSIN satser tungt på å fornye tungtransporten gjennom elektrisitet og hydrogen, og nå i det siste er det spesielt hydrogen som har stått i fokus.

For ikke bare har de nettopp fullført årets Dakar Rally i en hydrogen-lastebil, nå kommer også det som skal være verdens første hydrogendrevne AGV til bruk på kontainerhavner verden over.

LES MER: — De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

AGV H2

På verdensbasis blir de fleste havneområdene betjent av store elektriske kraner og dieseldrevne kjøretøyer som enten fyller eller losser skip.

Med på kjøpet får man dermed solide CO2-utslipp, som man med hydrogendrift vil slippe.

I følge GAUSSIN er det imidlertid flere grunner til at havneanlegg er godt egnet til hydrogendrift:

Det er lett å transportere hydrogen til og fra havnene, de har som regel god plass til oppbevaring av hydrogen, i tillegg til eventuell produksjon av hydrogen på selve lokasjonen. Lang rekkevidde gjør også at AGV-ene på hydrogen trenger færre fyllinger, og de er i tillegg langt mer stillegående enn dagens alternativer.

GAUSSIN minner også om at kostnadene for hydrogenproduksjon har falt med nesten 50% siden 2015.

— Vi ønsker å støtte nullutslippsarbeidet i havnesektoren, og er sikker på at vår AGV H2 også vil øke driftseffektiviteten i dette krevende miljøet, sier Christophe Gaussin, administrerende direktør i GAUSSIN.

LES OGSÅ: Hexagon Purus nye amerikanske kontrakt er en gamechanger

 

Lyst på mer? Videoen under gir en smakebit av Gaussins hydrogenlastebil fra årets Dakar Rally:

 

Minifakta om AGV H2:

Nyttelast = 65 tonn, Maks fart 25 km/h

Drivlinje: 4×4. Frontaksel / bakaksel: 50 tonn / 50 tonn

Traction motor: 2*226kW permanent magnet

Fuel Cell: 45kW Hydrogen tank: 20kg @350bar Battery capacity: 60kwh

Autonomy med hydrogen: 15 timer, additional autonomy med batteri: 3t

Kilde: GAUSSIN 

LES MER: Her er Sveriges nye hydrogenbil

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24