Nyheter Maritimt

Edda Breeze er navnet på Edda Winds nye CSOV-fartøy, og kan kjøre utslippsfritt på hydrogen. Illustrasjon: Edda Wind

Ny grønn maritim rapport: Fortsatt lang vei å gå

Valget av teknologi er strengt tatt ikke så viktig. Det som er viktig er at vi faktisk klarer å redusere utslippene fra den maritime næringen.

Da rapporten «Grønn Maritim 2022» ble lagt fram hos Klima- og miljødepartementet i går, kunne vi lese at Norge er blant de beste i verden til å utvikle og ta i bruk grønn maritim teknologi.

Les hele rapporten her

Det er likevel ingen grunn til å bli for selvtilfreds. Det er mye som gjenstår.

Øyet som ser

Ved første øyekast høres det nemlig imponerende ut at rundt 24% av den norskeide flåten består av lav- eller nullutslippsfartøy, når kun 4,6% av verdensflåten er det samme.

Samtidig innebærer selv de norske tallene at hele 76% av den norske flåten fortsatt bruker fossile drivstoffløsninger. Også her til lands er det altså fortsatt mye å gjøre.

Langsiktige investeringer gir treghet

Selv om vi gjerne skulle sett raskere endring kan det være greit å minne om at ting gjerne tar tid – spesielt når det som her er snakk om dyre objekter med lang driftstid.

Rapporten minner da også om at den norskeide nærskipsfrakteflåten har en gjennomsnittsalder på omkring 25 år. Det er først når skipene skal byttes ut at skip med null- eller lave utslipp kommer inn.

Spørsmålet blir dermed hvordan man skal få rederne og resten av den maritime industrien til å velge skip som går på – eller takler nullutslippsdrivstoff.

Gjør teknologiuavhengighet deg trygg?

Rapporten viser for øvrig at Norge er blant de fremste i verden når det gjelder å utvikle og å ta i bruk grønn maritim teknologi, og det er selvsagt bra: Her ligger det gode muligheter for verdiskapings- og sysselsettingsvekst.

Rapporten fokuserer forøvrig ikke konkret på en type teknologi: Hvorvidt det er snakk om hydrogen, ammoniakk, biogass eller elektrisitet er altså ikke avgjørende, så lenge teknologien man velger er utslippsfri.

Dette rimer forøvrig godt med suksesskriterene til Salt Ship Design om at det ikke er lurt å binde seg til en teknologi: 

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Hvordan ser dere på hydrogen i rapporten?

— Vi ser jo at mange av skipene som bygges nå har motorer som kan gå på flere typer drivstoff, deriblant hydrogen. Slike dual-fuel-motorer gjør dem mer fremtidssikre , sier Erik Jakobsen styreleder og partner i Menon som har utarbeidet rapporten. Dette gjelder blant annet skipet Edda Breeze som er avbildet på rapportens forside (og øverst i saken), sier han.

LES OGSÅ: Viking Cruises: Velger hydrogen for å seile i Geiranger

— Klarer man å få på plass grønne korridorer som gjør tilgangen på hydrogen forutsigbar og konkurransedyktig, gjerne kombinert med innføring av differansekontrakter, så kan overgangen til hydrogen og ammoniakk som drivstoff gå raskt, avslutter Jakobsen.

Rederiforbundet: – Stort potensiale for biogass i skipsfarten

 

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.