Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Politikk
Fra venstre: Wenche Pedersen (AP) – ordfører i Vadsø, Alf Normann Hansen (SV) – ordfører i Gamvik, Rolf Laupstad (AP) – Ordfører i Berlevåg, og helt til høyre Espen Olsen – informasjonssjef i Toyota. Foto: Hydrogen24

Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig

— Vi produserer store mengder grønn hydrogen i Berlevåg. Da må vi også sørge for at vi får utnyttet den miljøvennlige energibæreren vi faktisk har i regionen, sier tre samstemte ordførere fra Øst-Finnmark.

Wenche Pedersen, ordfører i Vadsø kommune

Selv om det i dag produseres grønt hydrogen i Berlevåg, er den i all hovedsak tilpasset bruk i  maritim sektor, selv om det også snuses på tungtransport. For ordførerne i Øst-Finnmark representerer imidlertid anlegget store muligheter – og det for hele regionen.

— Hydrogensatsingen kan bli et industrieventyr som kommer hele Øst-Finnmark til gode, men da må alle trå til slik at hydrogenet faktisk blir tilgjengelig, sier Wenche Pedersen – ordfører i Vadsø kommune og styreleder i Øst-Finnmarkrådet til Hydrogen24.

Øst-Finnmarkrådet har derfor sendt en delegasjon til hovedstaden for å ha møter med bransjeaktørene, stortingspolitkerne og de aktuelle statsrådene.

Å bli en spydspiss i det grønne skiftet kommer ikke av seg selv

— Det er jo slik at i enhver revolusjon så trenger du noen som går foran, og vi likte godt at næringsminister Vestre nylig uttalte at Øst-Finnmark kan bli en spydspiss i det grønne skiftet, sier Pedersen.

Wenche Pedersen, fikk også en liten tur i Miraien

— Dette rimer godt med våre egne ambisjoner, men det er ikke noe vi kan klare alene.

Vi er derfor avhengige av at myndighetene følger opp med virkemidler som gjør det mulig, sier hun.

— Vårt utgangspunkt er at man ikke kan snakke om et hydrogenknutepunkt, dersom ikke alle kan dra nytten av hydrogenet som finnes. Selv om Green Ammonia-prosjektet i første omgang handler om å fylle båter, så bør vi også benytte anledningen til å gjøre resten av Øst-Finmark grønn med hydrogenet som allerede er der, sier Pedersen.

I løpet av Oslo-besøket skal ordførerne besøke Stortinget, Næringsminister Jan Christian Vestre og Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran. 

LES OGSÅ: Dobler produktiviteten når de tilfører hydrogen

Hva ønsker de av politikerne?

Rolf Laupstad, ordfører i Berlevåg Kommune

— Som en start har vi derfor søkt om støtte til innkjøp av hydrogenbiler, og siden bilene skal gå som tjenestebiler trenger vi naturligvis fyllestasjoner i de ulike kommunene, sier Pedersen.

— Dette gjør at vi har løpende samtaler med Norwegian Hydrogen og VarangerKraft, men vi trenger også at det offentlige trer støttende til, sier Rolf Laupstad - ordfører i Berlevåg kommune, og nestleder i Øst-Finnmarkrådet.

— Når det gjelder infrastruktur, altså det å øke antall fyllestasjoner, handler det blant annet om Enova-støtte og innføring av differansekontrakter, bekrefter Kjell Richardsen - næringsutvikler i Berlevåg kommune.

— Vi har jo merket oss at Enova var flinke til å støtte elektriske lade-stasjoner og infrastruktur i Finnmark, så det er altså mulig - bare viljen er stor nok, sier han.

Før turen gikk videre til Stortinget fikk ordførerne tatt en titt på hydrogenbilen Toyota Mirai

 

REPowerEU: — Dette er en kraftig vekker for norske myndigheter

Hvorfor er hydrogenbilene attraktive?

— Det handler i første omgang om rekkevidden, sier Laupstad. For ikke bare kan du kjøre langt uten å fylle, hydrogenbilene tåler også kulde langt bedre enn rene elbiler. For oss som bor et sted hvor du kan risikere å stå fast på fjellovergangene på grunn av uvær, er det helt avgjørende, avslutter han.

Toyota Mirai hydrogenbil har en oppgitt rekkevidde på hele 65 mil. Foto: Hydrogen24

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24