Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig
— Vi produserer store mengder grønn hydrogen i Berlevåg. Da må vi også sørge for at vi får utnyttet den miljøvennlige energibæreren vi faktisk har i regionen, sier tre samstemte ordførere fra Øst-Finnmark.
Selv om det i dag produseres grønt hydrogen i Berlevåg, er den i all hovedsak tilpasset bruk i maritim sektor, selv om det også snuses på tungtransport. For ordførerne i Øst-Finnmark representerer imidlertid anlegget store muligheter – og det for hele regionen.
— Hydrogensatsingen kan bli et industrieventyr som kommer hele Øst-Finnmark til gode, men da må alle trå til slik at hydrogenet faktisk blir tilgjengelig, sier Wenche Pedersen – ordfører i Vadsø kommune og styreleder i Øst-Finnmarkrådet til Hydrogen24.
Øst-Finnmarkrådet har derfor sendt en delegasjon til hovedstaden for å ha møter med bransjeaktørene, stortingspolitkerne og de aktuelle statsrådene.
Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg
Å bli en spydspiss i det grønne skiftet kommer ikke av seg selv
— Det er jo slik at i enhver revolusjon så trenger du noen som går foran, og vi likte godt at næringsminister Vestre nylig uttalte at Øst-Finnmark kan bli en spydspiss i det grønne skiftet, sier Pedersen.
— Dette rimer godt med våre egne ambisjoner, men det er ikke noe vi kan klare alene.
Vi er derfor avhengige av at myndighetene følger opp med virkemidler som gjør det mulig, sier hun.
— Vårt utgangspunkt er at man ikke kan snakke om et hydrogenknutepunkt, dersom ikke alle kan dra nytten av hydrogenet som finnes. Selv om Green Ammonia-prosjektet i første omgang handler om å fylle båter, så bør vi også benytte anledningen til å gjøre resten av Øst-Finmark grønn med hydrogenet som allerede er der, sier Pedersen.
I løpet av Oslo-besøket skal ordførerne besøke Stortinget, Næringsminister Jan Christian Vestre og Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran.
LES OGSÅ: Dobler produktiviteten når de tilfører hydrogen
Hva ønsker de av politikerne?
— Som en start har vi derfor søkt om støtte til innkjøp av hydrogenbiler, og siden bilene skal gå som tjenestebiler trenger vi naturligvis fyllestasjoner i de ulike kommunene, sier Pedersen.
— Dette gjør at vi har løpende samtaler med Norwegian Hydrogen og VarangerKraft, men vi trenger også at det offentlige trer støttende til, sier Rolf Laupstad - ordfører i Berlevåg kommune, og nestleder i Øst-Finnmarkrådet.
— Når det gjelder infrastruktur, altså det å øke antall fyllestasjoner, handler det blant annet om Enova-støtte og innføring av differansekontrakter, bekrefter Kjell Richardsen - næringsutvikler i Berlevåg kommune.
— Vi har jo merket oss at Enova var flinke til å støtte elektriske lade-stasjoner og infrastruktur i Finnmark, så det er altså mulig - bare viljen er stor nok, sier han.
REPowerEU: — Dette er en kraftig vekker for norske myndigheter
Hvorfor er hydrogenbilene attraktive?
— Det handler i første omgang om rekkevidden, sier Laupstad. For ikke bare kan du kjøre langt uten å fylle, hydrogenbilene tåler også kulde langt bedre enn rene elbiler. For oss som bor et sted hvor du kan risikere å stå fast på fjellovergangene på grunn av uvær, er det helt avgjørende, avslutter han.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!