Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck i Berlin. Foto: Daimler Truck

Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck

Den hydrogendrevne Mercedes-Benz lastebilen var en av hovedattraksjonene da H2 Mobility annonserte at de henter 110 millioner euro for å bygge 300 hydrogenstasjoner.

Som vi nevnte tidligere idag skal H2 Mobility Tyskland øke fra 90 til 300 fyllestasjoner for hydrogen innen 2030. Det er altså snakk om en enorm utbygging, som er muliggjort etter at investorene går inn med 110 millioner euro.

En av disse investorene er Daimler Truck, som dermed benyttet muligheten til å vise frem sin kommende hydrogenlastebil.

Dette vet vi om GenH2 Truck - så langt

Den hydrogenbaserte brenselcellelastebilen Mercedes-Benz GenH2 Truck skal ha to hydrogentanker på til sammen 80 kg, et brenselcelleoppsett som gir 2 x 150 kW og et batteri som kan bidra med 400 kW ekstra ved behov. Rekkevidden er foreløpig anslått til "over 100 mil", men her kommer det garantert oppdaterte tall etterhvert. Ellers er det verdt å merke seg at Daimler Trucks stiller samme krav til GenH2 Truck som de gjør til sine øvrige kjøretøy. Når det gjelder holdbarhet skal derfor hydrogenlastebilen takle 1,2 millioner kilometer på veien over en periode på ti år - noe som tilsvarer rundt 25.000 timer konstant drift.

Lastebilen er nå ute på testing på tyske landeveier, og de første modellene forventes å bli levert ut til kunder i 2027.

Den er altså godt timet med utbyggingen av de tyske hydrogen-fyllestasjonene.

Daimler Truck har forøvrig en ambisjon om at alle deres nye kjøretøyer skal være karbonnøytrale innen 2039. For å oppnå dette har Daimler Truck valgt å følge en tospors-strategi der de satser både på elektrisitet og hydrogen.

Daimler Truck viser fram sin GenH2 Truck - her ved Potzdamer Platz i Berlin. Foto: Daimler Truck

 

Her er Sveriges nye hydrogenlastebil

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24