Nyheter Maritimt
Flytende fyllestasjoner gir enklere tilgang til grønn ammoniakk for skipstrafikken. Bilde: Azane Fuel Solutions

Yara lanserer verdens første nettverk av grønne flytende fyllestasjoner for skip

Med 15 flytende bunkringsterminaler fra Azane Fuel Solutions blir det enklere for skip å bruke utslippsfri grønn ammoniakk som drivstoff.

I en rykende fersk pressemelding bekrefter Yara International og Azane Fuel Solutions at de har signert en kommersiell avtale om å etablere et nettverk av bunkersterminaler for fylling av karbonfri ammoniakk i Skandinavia.

Terminalene blir designet og konstruert av Azane Fuel Solutions, og Yara – som er en av verdens største produsenter av ammoniakk – kan dermed bruke sin posisjonen til å levere grønn ammoniakk til skipsnæringen.

Dette nettverket med grønne flytende bunkringsterminalene er dermed et stort skritt i retning av å gjøre skipsfarten fossilfri.

Nye regler skal gjøre skip med brenselceller enda sikrere

Fossilfri skipsfart er målet

— Samarbeidet mellom Azane og Yara er en viktig milepæl for å dekarbonisere shipping, der vi utnytter Yaras omfattende produksjon og globale logistikk, sier Magnus Krogh Ankarstrand, leder av Yara Clean Ammonia i pressemeldingen.

— De nye bunkringsterminalene vil bli sentrale brikker i puslespillet som må på plass for å sikre pålitelig og sikker ammoniakkforsyning, og løser langt på vei utfordringen med distribusjon av nullutslippsdrivstoff i Norge. Yara er glade for å være en del av prosjektet og det er ekstra gøy å kunne være med på å løfte et norsk teknologieventyr i det grønne skiftet, sier Ankarstrand.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Offentlig støtte

I fjor mottok Azane-aksjonærene, AMON Maritime og ECONNECT Energy offentlige midler fra Norges Grønn Platform program for å utvikle og bygge den første pilotenheten. De skal nå ferdigstille pilotterminalen sammen med tilskudd fra Innovasjon Norge og Norges Forskningsråd.

Deretter har Yara altså forhåndsbestilt opptil 15 enheter, og det skal være tilstrekkelig til å dekke hele det skandinaviske markedet.

— Vi ser på Yaras store forhåndsbestilling og at de satser på oss som deres hovedpartner for å etablere et nettverk av bunkringsstasjoner for ammoniakk i Skandinavia, som en stor tillitserklæring, sier Morten A. Christophersen, administrerende direktør i ECONNECT Energy og styremedlem i Azane Fuel Solutions.

— Dette prosjektet innebærer at vi ikke bare vil bygge men også vil drifte et nettverk av flytende bunkringsterminaler for utslippsfri grønn ammoniakk, avslutter han.

Bunkersterminalene til Yara vil enten være lekterbaserte eller landbaserte. Begge terminaldesignene har lagringstanker og prosessanlegg som er egnet for sikker lagring, håndtering og overføring av ammoniakk.

Bunkersterminalene skal også være designet for effektiv lasting og lossing til/fra skip, og med mulighet for lasting og lossing av lastebiler.

«Vikingskip» skal drives av hydrogen

Gir trygghet for utslippsbevisste redere

Med denne avtalen bidrar Yara til at grønn ammoniakk som drivstoff blir tilgjengelig for skip i Skandinavia innen 2024, noe som er viktig både for redere og skipsbyggere:

For oss som bygger skip som skal gå på grønn ammoniakk, innebærer dette at vi nå kan være trygge på at drivstoffet er tilgjengelig for levering når de første fartøyene er ferdig bygget, sier André Risholm, administrerende direktør i Amon Maritime, styremedlem i Viridis Bulk Carriers og styreleder i Azane Fuel Solutions.

Kilde: Pressemelding

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.