Nyheter Nyheter
Illustrasjonsbilde: Wikimedia Commons

Lidls franske logistikk-senter har 98 hydrogentrucker

Praktiske hensyn gjør at de har dumpet el på lageret.

Som et ledd i energiomstillingen og målet om å redusere egne avtrykk, har Lidl Frankrike bestemt at deres nye logistikksenter i Carquefou skal driftes med grønt hydrogen.

I følge Lidl blir dermed Carquefou det første logistikksenteret i Europa som velger grønt hydrogen til å betjene alt fra løfteutstyr og gaffeltrucker – og på lengre sikt også varebiler.

Kortreist grønn hydrogen gir optimal logistikk

Det grønne hydrogenet kommer fra Lhyfe som produserer hydrogenet fra fornybare og lokale energikilder. Det betyr i praksis både vind og vann, og Lidl har anslått at de trenger 75 kg hydrogen i døgnet for å drifte anlegget sitt.

Når Lidl skal forklare hvorfor de har valgt bort de elektriske alternativene er det hydrogenets praktiske egenskaper som trekkes frem :

#1. Raskere:  Å fylle drivstoff på et hydrogenkjøretøy tar bare 2 til 3 minutter, mens de elektriske alternativene tar flere timer å lade.

I følge Lidls beregninger vil dermed kjøretøyene på hydrogen være tilgjengelige for bruk 97% av tiden, mens tilsvarende el-kjøretøyer bare er tilgjengelig 50% av tiden.

#2. Krever færre fyllestasjoner: Den raske ladetiden gjør at Lidl kun trenger 3 hydrogenfyllestasjoner på området for å dekke hele sitt behov. Dette gjør også at de ikke trenger å organisere lading på samme måte, noe som frigjør plass som ellers ville blitt brukt til flere ladestasjoner og kjøretøy i ladekø.

#3. Ytelsen fra brenselcellen er konstant: Levetiden på batteriene i de elektriske truckene er oppgitt til mellom 3-5 år, og ytelsen svekkes jo eldre eltrucken blir. På hydrogentruckene er brenselcellens levetid oppgitt til 10 år, og den har heller ingen svekkelse av ytelsen underveis.

Hydrogentruckene vil altså yte maksimalt gjennom hele sin levetid.

Verdens første hydrogendrevne AGV

Flere samarbeidspartnere

I tillegg til Lhyfe er også Plug Powers, HRS og Jungheinrich med på overgangen til hydrogen.

De tre siste leverer blant annet brenselceller til truckene og utstyret som er nødvendig for implementering av hydrogenløsningen. Plug Power skal også vedlikeholde utstyret på stedet.

Plug Power GenDrive Brenselcelle driver en klasse 2 truck. Foto: Plug Power

De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

Skal ha enda mer hydrogen fremover

De 98 gaffeltruckene er allerede i ferd med å fases inn på Lidls franske anlegg, og i løpet av 2022 kommer også en hydrogenvarebil.

Men dette er visstnok bare begynnelsen. I følge Lidl vurderer de å bruke enda mer grønt hydrogen i fremtiden, og da er det resten av logistikken - det vil si varebilene som skal frakte varene til og fra butikk som står for tur.

— Lidl er stolt over at Carquefou blir den første logistikkplattformen i Europa som kjører på grønt hydrogen, sier Gregory Podda - logistikksjef i Lidl Frankrike. Dette klarer vi takket være partnerne Plug Power, som har tilpasset utstyret, og Lhyfe, som har sitt produksjonsanlegg for grønt hydrogen bare 75 km fra anlegget vårt.

— Hydrogenteknologien for industritrucker er allerede moden, sier Julien Saleix - regional salgssjef hos Plug Power. De er allerede valgt på hele 165 anlegg og 50.000 maskiner rundt om i verden, ene og alene for på grunn av produktivitetsgevinsten de gir, sier han.

Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg

Kilde: Lidl Frankrike

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.