Nyheter Tungtransport
Jan Carsten Gjerløw og en av ASKOs hydrogenlastebiler. Foto: Steinar Aasen

Er det nå hydrogenlastebilene tar av i Norge?

ASKO Midt-Norge vil bestille nye hydrogendrevne trekkvogner fra Scania. De nye bilene skal ha en rekkevidde på opp mot 900 km.

Det er i dag nøyaktig en måned siden vi pratet med flere norske aktører om statusen på tunge hydrogenbiler i Norge. En av de som da var sikker i sin sak var Jan Carsten Gjerløw, som jobber som prosjektleder for H2 Truck: — De kommer sa han, det er bare et spørsmål om tid.

I den samme saken intervjuet vi også Roger Sæther, prosjektleder for bil hos ASKO – som delte deres erfaringer fra pilottestingen av hydrogenlastebiler. Som du kan lese i den saken var imidlertid testperioden noe turbulent: — Men på en god dag virket hydrogenbilene «helt fenomenalt», sa Sæther.

Og når vi idag ser at ASKO vurderer å bestille nye biler, er det en god bekreftelse på at begge de vi intervjuet mente det de sa. 

De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

Jørn Arvid Endresen fra ASKO

En rekkevidde på hele 90 mil!

ASKO Midt-Norge forsyner Trøndelag og Nordland, og har som vi tidligere har nevnt fire hydrogenlastebiler fra Scania i et pilotprosjekt. De to nye 50-tonns lastebilene har imidlertid en rekkevidde som enkelt overgår det de elektriske alternativene klarer.

De nye hydrogendrevne trekkvognene fra Scania har nemlig en oppgitt rekkevidde på opp mot 900 km.

— Det gjør at vi anser hydrogenlastebiler som et godt supplement til batterielektriske lastebiler for å gjøre transporten vår helt utslippsfri, sier Jørn Arvid Endresen, direktør i ASKO Midt-Norge.

Her er Sveriges nye hydrogenlastebil

Ikke utslippsfri uten hydrogen, men også biogass og el må med

ASKO har som mål at selskapets transport skal være utslippsfri innen 2026, men da er de avhengig av at både batterielektriske, hydrogenelektriske og biogass-lastebiler må tas i bruk.

— De tyngste og lengste transportene er vanskelig å gjøre utslippsfrie, så her har hydrogen et fortrinn. Vi mener derfor at de nye distribusjonsbilene fra Scania vil være en god løsning i dette segmentet, sier Endresen.

Den endelige avgjørelsen på om bilene skal bestilles avhenger imidlertid av at Enova bidrar med støtte.

Airbus sjokkerer: Hydrogenfly innen 2035

Samarbeid gjennom hele verdikjeden er nøkkelen

Tony Sandberg fra Scania. Foto: Dan Boman 2015

— For å få fortgang i omstillingen til utslippsfri transport må alle aktørene i verdikjeden samarbeide. Det gjør vi i H2 Truck prosjektet, og jeg regner med at flere transportaktører følger etter oss og anskaffer hydrogenlastebiler, sier direktør Jørn Arvid Endresen.

Tony Sandberg er direktør for E-mobility Scale-Up i Scania CV AB, og bekrefter at selskapet nå satser tungt på utslippsfrie alternativer.

— Vi mener at hydrogen vil spille en viktig rolle for å gjøre de tyngre lastebilene utslippsfrie. Vi produserer derfor en begrenset serie for å lære mer om kundebehovene og økosystemene som lastebilene skal operere i. Det blir derfor snakk om en 50-tonns trekkvogn med rekkevidde på mellom 600–900 km, og dette er en bil vi vet at markedet har ventet på.

— Det er også verdt å merke seg at vi kan levere bilene innen 24 måneder etter bestilling, og at vi garanterer for en restverdi av kjøretøyet, sier Tony Sandberg.

Også Sandberg trekker frem samarbeid som helt avgjørende, og nevner spesielt økosystemet til H2 Truck.

— Samarbeidet med H2 Truck gjør at utrullingen skjer i nært samarbeid med lastebilbrukerne, leverandører av hydrogen, og oss som produsenter av lastebiler. Dette økosystemet er helt nødvendig for å få alle til å dra i samme retning, sier Sandberg.

Hynion: — Den travleste hydrogenstasjonen i Nord-Europa

Viktig gjennombrudd

Jan Carsten Gjerløw. Foto: Kristin Svorte

H2 Truck har som mål å få de 100 første hydrogenlastebilene på norske veier, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw mener at Scanias leveranse av lastebiler til Norge er et viktig gjennombrudd for satsingen på utslippsfri tungtransport i Norge.

— Scania er en ledende aktør i Norge med 43% markedsandel på tyngre lastebiler i 2021. At de kommer med hydrogenlastebiler er et tydelig signal til bransjen om at dette er en teknologi som det er verdt å satse på, sier Gjerløw som er daglig leder i Evig Grønn AS.

Han er svært fornøyd med at partnere i H2 Truck prosjektet vil være av de som får tilgang til de første lastebilene som Scania skal produsere, og han håper at ASKO MNs valg vil gi en snøballeffekt.

— I H2 Truck har vi god dialog med de store produsentene, og Volvo, Daimler og Iveco er blant de som nå forbereder storskala produksjon av hydrogenlastebiler. I Sveits har allerede Hyundai levert et 50-talls lastebiler og er sammen med flere andre produsenter klare for å levere lastebiler til i Norge. Jeg er sikker på at vi snart ser flere transportaktører og vareeiere som anskaffer hydrogenlastebiler, sier Jan Carsten Gjerløw.

Hydrogen tungtransport skal bli vår nye superkraft

Enovastøtte vil bli helt avgjørende

Dersom utslippsmålene skal nås mener både Gjerløw og Endresen at myndighetene må vise en mer tydelig satsing.

— Det er kostbart å ta i bruk ny teknologi, og vi er avhengig av støtte fra Enova før vi kan gå til en bestilling. Vi forventer også at myndighetene gjennom Enova nå lanserer et program for etablering av hydrogenstasjoner så det blir mulig for oss transportbrukere å satse helhjertet på hydrogen, sier direktør Jørn Arvid Endresen fra ASKO.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.