Nyheter Nyheter
Det hydrogendrevne Piasecki PA-890 skal ha plass til 5 passasjerer. Foto: Piasecki.

Skal bygge verdens første hydrogendrevne helikopter

At flyindustrien utforsker hydrogenteknologien visste vi, men dette er første gang vi hører om bruk i helikopter.

I følge New Atlas skal Piasecki Aircraft bruke et ultralett helikopter fra EDM Aerotec og legge inn en HyPoint turbo luftkjølt brenselcelle og en elektrisk drivlinje.

Denne flyvende prototypen vil i så fall bli verdens første bemannede hydrogendrevne helikopter. Men dette er bare starten. Parallelt jobber nemlig selskapet med å utvikle et vanlig og moderne helikopter med hydrogendrift.

Prototypen: Det ultralette EDM-Aerotec Coax-2D skal utstyres med brenselceller fra HyPoint. Foto: EDM Aerotech

Airbus sjokkerer: Hydrogenfly innen 2035

Lang rekkevidde, miljø og pris

Det var John Piasecki selv, selskapets administrerende direktør, som kom med nyheten under den siste H2 Aero-konferansen. Etter å ha vurdert sine egne helikopteroppdrag var dommen at de trengte en rekkevidde på minimum 370 km pluss reserve, at de må redusere utslippene, og samtidig holde kostnadsnivået under kontroll.

At hydrogen ble billigere enn strøm, skyldtes i følge New Atlas at helikopterflyving er så energikrevende at levetiden på batteriene forkortes dramatisk. Her ble altså hydrogen vinneren: Selv med dagens brenselcelleteknologi endte de opp med null utslipp og 50 prosent nedgang i driftskostnadene. Hybride alternativer ble også vurdert, men siden de ikke reduserte utslippene med mer enn 60 prosent ble de altså ikke funnet gode nok.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

HyPoint leverer brenselcellene

HyPoints luftkjølte brenselceller skal kombinere ekstremt lav vekt og ekstremt høy effekt, følge New Atlas opp mot tre ganger bedre effekt-til-vekt enn andre teknologier.

I tillegg til den lette prototypen som skal på vingene i løpet av 2023, jobber Piasecki med et fem-seters helikopter kalt PA-890 basert på HyPoints drivlinje.

— Noe av det viktigste vi har lært er at brenselcellen ikke kan designes isolert. Den må altså utformes som en integrert del av helikopteret - helt fra grunnen av, sier Piasecki.

Det hydrogendrevne Piasecki PA-890 skal har plass til 5 passasjerer. Foto: Piasecki.

 

Kilde: New Atlas, Future Flight og Piasecki

De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.