Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
Fra overleveringen av de første hydrogendrevne Toyota Miraiene til DRIVR. Foto: Mikal Schlosser

København har allerede 100 hydrogen-taxier

To pan-europeiske prosjekter har gitt den danske hovedstaden grønne taxier og en ny hydrogenstasjon. Og det stopper ikke der.

Danske myndigheter ser på taxinæringen som en nøkkelbrikke i det grønne skiftet, og har allerede bestemt at ingen taxier skal slippe ut CO2 fra 2025, og at alle taxier må være helt utslippsfrie innen 2030.

Som et ledd i dette bestilte derfor det danske taxiselskapet DRIVR  100 hydrogendrevne Toyota Mirai-biler i flåten sin allerede i 2021. I skrivende stund er alle bilene levert, og en ny hydrogenstasjon har også kommet på plass.

Pan-europeiske prosjekter

DRIVR har imidlertid ikke betalt hele moroa av egen lomme.

Innkjøpet er nemlig finansiert av ZEFER (Zero Emission taxi Fleets for European Rollout) og H2ME2 (Hydrogen Mobility Europe), som igjen er støttet av  Europe’s Clean Hydrogen Partnership.

Med de siste hydrogenbilene på plass i Danmark står dermed ZEFER bak utplassering av hydrogen-taxier i de tre hovedstedene København, London og Paris.

Når det gjelder Paris er forøvrig også norske Nel involvert:

DRIVR samarbeider med Everfuel

DRIVR har som antydet ikke tenkt å gi seg med 100 hydrogenbiler.

Som nevnt i Finansavisen samarbeider DRIVR, Toyota og Everfuel om å utvide markedet for hydrogendrevne taxier. Det betyr blant annet at DRIVR i de neste 5 årene kun skal fylle hydrogen på stasjonene til Everfuel, og at det skal kjøpes inn ytterligere hydrogendrevne taxier framover - slik at man når hele 500 hydrogendrevne Miraier innen 2025.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Over 7 millioner kilometer!

I følge ZEFER har den samlede kjørelengden på hydrogen-taxiene i de tre hovedstedene allerede rundet 7 millioner kilometer.

Hydrogen-taxiene blir i all hovedsak satt inn i områder hvor bilene har lange daglige kjørelengder, og erfaringene så langt skal være svært gode:

  • Hydrogen-taxiene er godt likt både av sjåfører og flåteforvalterne, og det er meldt om få havarier og problemer knyttet direkte til hydrogendrivverket.

Den danske regjeringen har satt som mål at alle drosjer skal ha nullutslipp innen 2030, og DRIVR vant nylig det offentlige anbudet for å levere ad-hoc taxitjenester i Københavns kommune. De 100 nye hydrogentaxiene vil utfylle DRIVRs eksisterende flåte av lavutslippskjøretøyer, som allerede består av hybrid-, elektriske og hydrogenkjøretøyer.

Mer informasjon fås på nettsidene til ZEFER.

Toyota og DRIVR Copenhagen. Foto: Mikal Schlosser

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24