Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Dette er riktignok den batterielektriske versjonen med en rekkevidde på rundt 560 km, men det betyr at versjonene på brenselceller endelig nærmer seg. Foto: NikolaMotor.com

Nikola Corporation feirer serieproduksjon

Produksjonen av trekkvognene med eldrift er i gang, og det er gode nyheter også for de som vil ha varianten på brenselceller.

Det er ingen tvil om at det har vært turbulente tider i Nikola Corporation, og det hele toppet seg i 2020 – da selskapets toppsjef og styreleder måtte trekke seg etter svindelbeskyldninger. Dette hadde også store negative konsekvenser for norske Nel, som skulle levere både elektrolysører og fyllestasjoner til selskapet.

Siden den gang har imidlertid Nikola jobbet knallhardt for å komme tilbake, og nå bekrefter de også at de er på hugget med både helelektriske og hydrogendrevne trekkvogner.

Dette passer også fint med det Nel sa på vårt fabrikkbesøk, der de sa at leveringene til Nikola var i ferd med å ta seg opp:

 

Er i gang med kommersiell lastebilproduksjon

I forrige uke åpnet Nikola sin serienproduksjon av kommersielle batterilastebiler på fabrikken i Coolidge, Arizona.

— Vi startet produksjonen av Tre BEV (Battery Electic Vehicle) den 21. mars i Coolidge, og i dag (27. april) markerer vi dette med å levere de første elektriske lastebilene til våre kunder, sa Mark Russell, Nikolas administrerende direktør.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

— I 2022 fortsetter vi å utvide produksjonen, og det betyr at de kjøretøyene som går på brenselceller (FCEV) blir en del av produksjonslinjen i 2023. Fokuset ligger nå på å levere kjøretøy og generere inntekter, sier han i pressemeldingen.

Her er Nikola Motors hydrogentrailer på amerikanske veier. Foto: Anheuser-Busch

 

Når det gjelder de hydrogendrevne trekkvognene er naturligvis testingen allerede i i gang. Den 24. januar startet Nikola pilottestingen sammen med bryggeriet Anheuser-Busch, og siden den gang har to Nikola Tre FCEV-alfaer vært i daglig tjeneste i bryggeriets distribusjonsnettverk i Sør-California.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Rigger for kraftig vekst

Fase 1 av produksjonsanlegget i Arizona gir Nikola en produksjonskapasitet på 2.500 lastebiler i året.

De er likevel godt i gang med å utvide allerede.

I følge Nikola skal fase 2 være ferdig i løpet av 2023, noe som skal gi en produksjonskapasitet på opp mot 20.000 lastebiler per år.

PS: Nikola har også et produksjonsanlegg i Ulm, Tyskland. Anlegget der har i dag en oppgitt produksjonskapasitet på 2.000 lastebiler i året.

Kilde: Nikola

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24