Nyheter Maritimt
Illustrasjon fra Edda Wind

Edda Wind har nå 9 skip under bygging

Og kvartalsrapporten viser at tre av disse har blitt bestilt i år.

Kvartalsrapporten bekrefter dermed at Edda Wind gjør det godt i det raskt voksende markedet – der stadig flere etterspør grønne maritime løsninger.

Når de siste skipene er ferdige vil selskapet ha hele 11 spesialbygde skip – som alle er tilpasset det grønne skiftet ved å kunne kjøre på hydrogen og LOHC.

I tillegg til at man reduserer utslippene, gir dette en praktisk fordel: Det flytende hydrogenet kan nemlig håndteres som diesel, slik at man kan bruke vanlige tanker og pumper. Mer om hvilke løsninger som er valgt og teknikken bak får du her:

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Høydepunktene så langt i år

I følge kvartalsrapporten har Edda Wind hatt en inntektsøkning på 55% sammenlignet med 1. kvartal 2021, og selskapet har heller ikke hatt uplanlagt nedetid i årets første måneder.

Samtidig ser det også bra ut fremover:

  • Sterk vekst i etterspørselen: Selv uten Kina er det anslått at man vil trenger 200 nye fartøy innen 2030. Dette er langt over eksisterende tonnasje og ordrebok på totalt 44 skip

  • Ratene øker: Etter hvert som olje- og gasstonnasje forlater havvindmarkedet øker ratene.

De totale inntektene i 1. kvartal 2022 var 6,77 millioner euro, mens driftsresultatet før avskrivninger var 1,9 millioner og resultat etter skatt 0,8 millioner euro.

Selskapets netto rentebærende gjeld var 48 mill euro, mens egenkapitalen var på 184,3 mill euro (59,3 %).

Kilde: Oslo Børs

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Er dette god klimapolitikk?

Fredrik Aarskog, TECO 2030
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.