CIMC-HEXAGON inngår avtale om hydrogenbusser i Hong Kong
Hong Kong må kutte utslippene fra sin fossile busspark. Løsningen kan bli dobbeltdekker-busser som går på hydrogen, og der er Hexagon Purus involvert.
CIMC-HEXAGON er et joint venture-samarbeid mellom CIMC Enric og Hexagon Purus, og sammen produserer de hydrogensylindere og systemløsninger for mobilitetsapplikasjoner i Kina og Sørøst-Asia.
I følge en pressemelding har de nå inngått en avtale med bussoperatøren Bravo Transport Services i Hong Kong.
Levering i juli, men blir det mer?
Bravo Transport Services betjener over 1 millioner turer hver eneste dag, og har en flåte på over 1.700 busser - hvorav de fleste er dobbeltdekkere som går på fossilt brennstoff.
I følge pressemeldingen skal CIMC-HEXAGON levere et type 4-hydrogen lagringssylindersystem for den første brenselcelle dobbeltdekkerbussen i Hong Kong allerede nå i løpet av juli 2022.
Og det vil antagelig ikke stoppe der heller.
Dersom de lokale myndighetene godkjenner prøveprosjektet, skal samarbeidet utvides til å omfatte flere dobbeltdekkerbusser på hydrogen. Overgangen til hydrogen anses nemlig som viktig for at Hong Kong-regjeringen skal nå sitt mål om karbonnøytralitet innen 2050:
— Denne avtalen er en viktig milepæl for CIMC-HEXAGON og bekrefter vår ledende posisjon som leverandør av type 4 hydrogenlagringssystemer for busser, sier Urs Laeuppi, administrerende direktør Hexagon Purus Kina og Sørøst-Asia og CIMC-Hexagon Hydrogen Energy Technologies Ltd. Vi ser en økende etterspørsel etter hydrogenbusser i Asia, og er glade for å samarbeide med Bravo for å støtte utrullingen av nullutslipps-dobbeltdekker busser i Hong Kong, sier han.
— Storflåtekunder krever løsninger for alt fra distribusjon og fyllesystemer, til sikker, effektiv og økonomisk oppbevaring av hydrogenet. Alt dette er vi i stand til å tilby dem, sier Beverly Yang, daglig leder for CIMC Hydrogen og visedirektør for CIMC Enric.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!