Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Dette er Hyzon Motors nye trekkvogn på hydrogen, men nå skal de også tilby ombygging – og dermed gjenbruk av gamle dieselkjøretøy for å få fart på overgangen. Foto: Wouter Keuris / Hyzon Motors

Hyzon Motors bruker gjenbruk for å få flere trailere over på hydrogen

Starter nytt Repower-program som skal bygge om brukte dieseldrevne kjøretøy til utslippsfrie hydrogenkjøretøy ved å installere en brenselcelle på 200 kW.

Hyzon Motors jobber hardt for å få tungtransporten over på hydrogen, og pønsker stadig ut nye og kreative måter å gjøre det på.

I påsken kunne vi for eksempel fortelle om Hyzon Motors samarbeid med Tysklands største forsikringsselskap, som gjør det mulig for tyske transportører å leie seg et hydrogendrevet kjøretøy:

Og nå er det altså gjenbruk, eller ombygging av dieseldrevne kjøretøy som står på programmet.

Hvorfor?

Svaret er antagelig todelt: For det første blir det antagelig en langt rimeligere løsning, men i følge Hyzon Motors har også tilgangen mye å si. Med dagens utfordringer i forsyningskjeden er det allerede lange ventetider, og det gjelder både på enkeltdeler og på de rene nullutslippsalternativene.

Hyzon vil derfor la kundene levere inn sine brukte dieselkjøretøy, for så å konvertere dem til brenselcelledrift, elektrisk drivverk og hydrogenlagring i et samarbeid med selskapet Fontaine Modification.

Slike ombygninger er forøvrig det samme australske H2X Global Ltd har spesialisert seg på, og vi minner om at de nå har etablert sitt første nordiske verksted i Göteborg:

Starter allerede i år

I følge Hyzon Motors skal de bruke sin egenutviklede 200 kW brenselcelle, og de første ombygde kjøretøyene i Repower-programmet skal rulles ut til kunder i Nord-Amerika allerede i slutten av 2022.

— Repower-programmet er en naturlig konsekvens av dagens situasjon. Vi ser at mange kunder ønsker å kutte sine egne utslipp, men at de har store problemer med å få tak i nye miljøvennlige kjøretøy, sier Hyzon-sjef Craig Knight i pressemeldingen.

— Siden vi selv har full kontroll på produksjonen av våre egne brenselceller, kan vi via Hyzons Repower-program tilby  nullutslippskjøretøy til våre kunder både raskere og billigere, sier han.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

Hvor lang tid tar ombyggingen?

Vel, akkurat det presiserer ikke Hyzon. Det de derimot sier er at ventetiden på nye kjøretøy-chassier er opp til 16 måneder, og at de vil klare ombyggingen vesentlig raskere enn det.

For å vise hvor bra det fungerer vil Hyzon vise frem en ombygd Repower lastebil på Long Beach Convention Center allerede i disse dager, men det er verdt å merke seg at den kun er basert på Hyzon Motors 110 kW brenselcelle.

Allerede i slutten av 2022 vil imidlertid Repower-bilene som blir ombygd bli levert med Hyzons brenselcelle på hele 200 kW. Dette er for øvrig den kraftigste brenselcellen Hyzon har utviklet noen gang.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Kilde: Hyzon Motors

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24