Nyheter Tungtransport
Dette er Hyzon Motors nye trekkvogn på hydrogen, men nå skal de også tilby ombygging – og dermed gjenbruk av gamle dieselkjøretøy for å få fart på overgangen. Foto: Wouter Keuris / Hyzon Motors

Hyzon Motors bruker gjenbruk for å få flere trailere over på hydrogen

Starter nytt Repower-program som skal bygge om brukte dieseldrevne kjøretøy til utslippsfrie hydrogenkjøretøy ved å installere en brenselcelle på 200 kW.

Hyzon Motors jobber hardt for å få tungtransporten over på hydrogen, og pønsker stadig ut nye og kreative måter å gjøre det på.

I påsken kunne vi for eksempel fortelle om Hyzon Motors samarbeid med Tysklands største forsikringsselskap, som gjør det mulig for tyske transportører å leie seg et hydrogendrevet kjøretøy:

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Og nå er det altså gjenbruk, eller ombygging av dieseldrevne kjøretøy som står på programmet.

Hvorfor?

Svaret er antagelig todelt: For det første blir det antagelig en langt rimeligere løsning, men i følge Hyzon Motors har også tilgangen mye å si. Med dagens utfordringer i forsyningskjeden er det allerede lange ventetider, og det gjelder både på enkeltdeler og på de rene nullutslippsalternativene.

Hyzon vil derfor la kundene levere inn sine brukte dieselkjøretøy, for så å konvertere dem til brenselcelledrift, elektrisk drivverk og hydrogenlagring i et samarbeid med selskapet Fontaine Modification.

Slike ombygninger er forøvrig det samme australske H2X Global Ltd har spesialisert seg på, og vi minner om at de nå har etablert sitt første nordiske verksted i Göteborg:

Renova AB skal bestille hydrogenbiler

Starter allerede i år

I følge Hyzon Motors skal de bruke sin egenutviklede 200 kW brenselcelle, og de første ombygde kjøretøyene i Repower-programmet skal rulles ut til kunder i Nord-Amerika allerede i slutten av 2022.

— Repower-programmet er en naturlig konsekvens av dagens situasjon. Vi ser at mange kunder ønsker å kutte sine egne utslipp, men at de har store problemer med å få tak i nye miljøvennlige kjøretøy, sier Hyzon-sjef Craig Knight i pressemeldingen.

— Siden vi selv har full kontroll på produksjonen av våre egne brenselceller, kan vi via Hyzons Repower-program tilby  nullutslippskjøretøy til våre kunder både raskere og billigere, sier han.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

Hvor lang tid tar ombyggingen?

Vel, akkurat det presiserer ikke Hyzon. Det de derimot sier er at ventetiden på nye kjøretøy-chassier er opp til 16 måneder, og at de vil klare ombyggingen vesentlig raskere enn det.

For å vise hvor bra det fungerer vil Hyzon vise frem en ombygd Repower lastebil på Long Beach Convention Center allerede i disse dager, men det er verdt å merke seg at den kun er basert på Hyzon Motors 110 kW brenselcelle.

Allerede i slutten av 2022 vil imidlertid Repower-bilene som blir ombygd bli levert med Hyzons brenselcelle på hele 200 kW. Dette er for øvrig den kraftigste brenselcellen Hyzon har utviklet noen gang.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Kilde: Hyzon Motors

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.