Hyzon Motors bruker gjenbruk for å få flere trailere over på hydrogen
Starter nytt Repower-program som skal bygge om brukte dieseldrevne kjøretøy til utslippsfrie hydrogenkjøretøy ved å installere en brenselcelle på 200 kW.
Hyzon Motors jobber hardt for å få tungtransporten over på hydrogen, og pønsker stadig ut nye og kreative måter å gjøre det på.
I påsken kunne vi for eksempel fortelle om Hyzon Motors samarbeid med Tysklands største forsikringsselskap, som gjør det mulig for tyske transportører å leie seg et hydrogendrevet kjøretøy:
18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport
Og nå er det altså gjenbruk, eller ombygging av dieseldrevne kjøretøy som står på programmet.
Hvorfor?
Svaret er antagelig todelt: For det første blir det antagelig en langt rimeligere løsning, men i følge Hyzon Motors har også tilgangen mye å si. Med dagens utfordringer i forsyningskjeden er det allerede lange ventetider, og det gjelder både på enkeltdeler og på de rene nullutslippsalternativene.
Hyzon vil derfor la kundene levere inn sine brukte dieselkjøretøy, for så å konvertere dem til brenselcelledrift, elektrisk drivverk og hydrogenlagring i et samarbeid med selskapet Fontaine Modification.
Slike ombygninger er forøvrig det samme australske H2X Global Ltd har spesialisert seg på, og vi minner om at de nå har etablert sitt første nordiske verksted i Göteborg:
Starter allerede i år
I følge Hyzon Motors skal de bruke sin egenutviklede 200 kW brenselcelle, og de første ombygde kjøretøyene i Repower-programmet skal rulles ut til kunder i Nord-Amerika allerede i slutten av 2022.
— Repower-programmet er en naturlig konsekvens av dagens situasjon. Vi ser at mange kunder ønsker å kutte sine egne utslipp, men at de har store problemer med å få tak i nye miljøvennlige kjøretøy, sier Hyzon-sjef Craig Knight i pressemeldingen.
— Siden vi selv har full kontroll på produksjonen av våre egne brenselceller, kan vi via Hyzons Repower-program tilby nullutslippskjøretøy til våre kunder både raskere og billigere, sier han.
Hvor lang tid tar ombyggingen?
Vel, akkurat det presiserer ikke Hyzon. Det de derimot sier er at ventetiden på nye kjøretøy-chassier er opp til 16 måneder, og at de vil klare ombyggingen vesentlig raskere enn det.
For å vise hvor bra det fungerer vil Hyzon vise frem en ombygd Repower lastebil på Long Beach Convention Center allerede i disse dager, men det er verdt å merke seg at den kun er basert på Hyzon Motors 110 kW brenselcelle.
Allerede i slutten av 2022 vil imidlertid Repower-bilene som blir ombygd bli levert med Hyzons brenselcelle på hele 200 kW. Dette er for øvrig den kraftigste brenselcellen Hyzon har utviklet noen gang.
Kilde: Hyzon Motors
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!