Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Cummins nye hydrogenmotor vekker oppsikt. Foto: Cummins.com

Cummins lanserer en 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen

Den nye motoren er ikke bare massiv, den er også basert på smart gjenbruk av velprøvd teknologi.

Cummins er kjent for å lage store og kraftige motorer til nyttekjøretøyer, så at de presenterer en 15-liters forbrenningsmotor overrasker neppe noen.

Det som derimot vekker oppmerksomhet, er at dette er en forbrenningsmotor som kan gå på hydrogen.

Smart gjenbruk av deler

Motoren er basert på Cummins nye multifuel-plattform, og konseptet er å ha helt like komponenter under toppakningen, mens alt over toppakningen er tilpasset de ulike drivstofftypene.

Hydrogenversjonen skal bli satt i full produksjon i 2027, og er en helt avgjørende faktor i Cummins arbeide med å redusere klimagassutslippene – både for seg selv og sine kunder, sier Cummins i pressemeldingen.

— Vi har som mål å tilby motorer med null utslipp innen 2050, sier Srikanth Padmanabhan, president i Cummins Inc. Skal vi klare det er vi avhengige av innovative løsninger både når det gjelder energikilder og kraftløsninger.

— Rene elektriske drivlinjer, enten i form av batteri eller brenselceller, er lovende. Vi mener likevel at det å bruke grønt hydrogen i den velprøvde forbrenningsmotor-teknologien også vil bli et viktig supplement til fremtidige nullutslippsløsninger, sier han.

Lovende resultater

Cummins begynte testingen av den hydrogene forbrenningsteknologien (ICE) i juli 2021, og oppgir nå et dreiemoment på rundt 1100 Newtonmeter og rundt 290 hk på den mellomstore motoren.

Cummins har uansett som mål å produsere forbrenningsmotorer med hydrogen i både 15-liters og 6,7-liters slagvolum, men de er også i ferd med å teste enda kraftigere prototyper. Cummins mener forøvrig at  kapasiteten deres også er så god at de raskt kan skalere produksjonen, og hevder at motorene vil være et viktig skritt for å få industrien til å kutte klimagassutslippene raskere.

Å bruke velkjent teknologi er en langt enklere løsning

— Å jobbe med Cummins er som å jobbe med en erfaren partner som har den riktig kunnskap, verktøy og ressurser, sier Jim Nebergall, sjefen for Cummins hydrogenmotorer.

— Vi opplever også at dette er en praktisk teknologi som kundene våre vil ha: Dette er motorer som ser ut som motorer, de høres ut som motorer, og ikke minst passer de der motorene vanligvis passer, avslutter han.

Verdens største anleggsmaskin på hydrogen

Og ikke minst billigere

Hydrogenforbrenningsmotorer som går på hydrogen har også en lavere startpris enn en brenselcelle eller et rent elektrisk kjøretøy:  Teknologien er moden, startkostnadene er lave, rekkevidden er god og fylletiden er kort. I tillegg kan sluttkundene forholde seg til en teknologi de kjenner godt, hevder altså Cummins.

— Tungtransporten er avgjørende for den globale økonomien, og er derfor også vanskelig å redusere, sier Daryl Wilson, administrerende direktør i Hydrogen Council. Utviklingen av hydrogendrevne forbrenningsmotorer kan dermed være et viktig skritt for en kostnadseffektiv avkarbonisering, sier han.

Nikola begynner endelig å vise seg frem igjen

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24