Coca-Cola skal kutte utslippene med el, hydrogen og biogass
Skal de nå målet om å redusere klimaavtrykket fra transporten innen 2040 må de tenke nytt.
Det er Coca-Cola Italia (CCHBC) og deres fire store transportselskaper (henholdsvis Italtrans, Number1, Casilli Enterprise og Favaro Servizi), som selv forteller at de har inngått en samarbeidsavtale om å kutte karbonutslippene fra deres samlede godstrafikk.
Det er ingen liten oppgave. De har derfor fått bistand fra de London-baserte energirådgiverne i Ikigai Capital (IKIGAI).
Vil ikke låse seg til en bestemt teknologi
Partene har bestemt seg for å etablere fossilfrie hubber, der det å tilby både elektrisitet, hydrogen og biogass anses som helt avgjørende for å lykkes.
— Vårt utgangspunkt er at det finnes mer enn en løsning når man skal avkarbonisere transportsektoren, sier Roberto Castiglioni, administrerende direktør i Ikigai Capital.
— Vi mener derfor at multi-drivstoffhuber, der man tilbyr både elektrisitet, hydrogen og biogass er veien å gå, avslutter han.
Å lage multifuel-løsninger er også en maritim suksessfaktor:
Det viktigste er at det er fossilfritt
— Vi innser at det blir en enorm utfordring å oppnå et netto nullutslipp i transportsektoren. Samtidig vet vi at det nå er helt nødvendig med en endring, og der ønsker vi å være blant de beste i klassen, sier Manuel Biella, direktør for Coca-Colas italienske forsyningskjede.
— Det gjør også at vi må støtte våre transportører når de har valgt den miljøvennlige løsningen som passer best for dem, og det gjør vi best ved å investere slik at vi samlet sett oppnår en bærekraftig logistikksektor, avslutter han.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!