Nyheter Tungtransport
De klassiske Coca-Cola trailerne er lette å kjenne igjen i bybildet, og fremover vil flere av dem kjøre på hydrogen. Foto: Pexels/ Mateusz-Dach

 

Coca-Cola skal kutte utslippene med el, hydrogen og biogass

Skal de nå målet om å redusere klimaavtrykket fra transporten innen 2040 må de tenke nytt.

Det er Coca-Cola Italia (CCHBC) og deres fire store transportselskaper (henholdsvis Italtrans, Number1, Casilli Enterprise og Favaro Servizi), som selv forteller at de har inngått en samarbeidsavtale om å kutte karbonutslippene fra deres samlede godstrafikk.

Det er ingen liten oppgave. De har derfor fått bistand fra de  London-baserte energirådgiverne i Ikigai Capital (IKIGAI).

Hyundai Motor øker fokuset på hydrogendrevet tungtrafikk

Vil ikke låse seg til en bestemt teknologi

Partene har bestemt seg for å etablere fossilfrie hubber, der det å tilby både elektrisitet, hydrogen og biogass anses som helt avgjørende for å lykkes.

— Vårt utgangspunkt er at det finnes mer enn en løsning når man skal avkarbonisere transportsektoren, sier Roberto Castiglioni, administrerende direktør i Ikigai Capital.

— Vi mener derfor at multi-drivstoffhuber, der man tilbyr både elektrisitet, hydrogen og biogass er veien å gå, avslutter han.

Å lage multifuel-løsninger er også en maritim suksessfaktor:

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Det viktigste er at det er fossilfritt

— Vi innser at det blir en enorm utfordring å oppnå et netto nullutslipp i transportsektoren. Samtidig vet vi at det nå er helt nødvendig med en endring, og der ønsker vi å være blant de beste i klassen, sier Manuel Biella, direktør for Coca-Colas italienske forsyningskjede.

— Det gjør også at vi må støtte våre transportører når de har valgt den miljøvennlige løsningen som passer best for dem, og det gjør vi best ved å investere slik at vi samlet sett oppnår en bærekraftig logistikksektor, avslutter han.

En 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.