Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Leder Leder
Fagmediene kan være nøkkelen til å nå ut med ditt budskap. Foto: Small Step Media.

Slik lander du saker i media

Cirka 60 prosent av sakene du leser, hører og ser i norske medier er resultat av tips til redaksjonen. I de fleste tilfellene er det pressemeldinger.

Mediene definerer sine saker etter nyhetskriterier, fordi en nasjonal nyhetsredaksjon mottar flere hundre nyhetstips hver dag. Det er journalistens oppgave å prioritere mellom tipsene.

I dag bruker journalistene «kveisa» når de skal prioritere saker som kommer inn på desken:

K for konflikt
V for vesentlighet
E for eksklusivitet
I for identifikasjon og nærhet
S for sensasjon
A for aktualitet

En pressemelding dekker sjelden nok til å gi særlig omtale i riksmediene. I fagmedier er det derimot annerledes. Fagmediene på nett er digitale arbeidsverktøy for definerte målgrupper som betaler for nettopp dette – nyhetsinformasjon om et definert marked.

Fagmedier, som du leser nå, har journalister som leter etter nyheter og faktainformasjon om deg som leser. Derfor skriver vi mer, dypere og systematisk om saker enn allmenmedier som skal holde en større målgruppe fragmentarisk oppdatert på hva som skjer.

Mange riksmedier abonnerer derfor på fagmediene, for å holde seg oppdatert på kompliserte saker de ikke har ressurser til å dekke så grundig som du som leser og aktør kanskje skulle ønsket.

Derfor kan det være smart å lande de store nyhetene om din bedrift og markedsområde i et fagmedie først, for da er du garantert en kompetent behandling av saken, før riksmediene setter tennene i den. De fleste riksmediene ser også bort fra ekslusivitetskravet i «kveisa» når saken har blitt omtalt i fagmedier. På den måten er fagmediene journalistenes «journalist».

I gamle dager – før nettavisene kom – kom stort sett alle saker «på». Det var fordi papiravisene kunne plassere flere annonser jo flere redaksjonelle saker de hadde. Det var alltids plass til en sak til – og dermed noen annonser.

I våre digitale tider er det mer begrenset med plass til annonser, og nettannonser betales mye dårligere enn papirannonser. Årsaken er todelt. En skjerm har mindre plass til annonser enn en avisside. Og sosiale medier har dumpet prisen på annonser fordi det er gratis brukere som skriver – og ikke betalte journalister. I tillegg betaler sosiale medier nesten ikke skatt.

Ikke vær redd for å bruke oss

Derfor, kjære leser, må redaksjonelle produkter ta betalt for å finansiere lønn til journalister. Men, hvis saken har spesielt stor interesse, hender det at redaktøren bestemmer seg for å legge den utenfor betalingsmur. Vi håper dette var tips du kan ha bruk for – vi er gjensidig avhengig av hverandre – leser og nettavis.

Områdene vi dekker – hydrogen, avfall og gjenvinning, sirkulærøkonomi og biogass – er konjunktur-uavhengige. Det betyr at selv om renta går til værs, prisene stiger og arbeidsledigheten nødvendigvis vil komme og dra med seg lavkonjunktur, vil det faktisk stimulere disse markedsområdene. De vil vokse i årene som kommer – og vi med dem og deg.

Derfor – ikke vær redd for å bruke oss. Gi oss tips, annonser og kjøp også gjerne plass til content-artikler. Men husk – si klart i fra om hva du mener og skriv så folk forstår. Behøver du hjelp til det har markedsavdelingen også en contentskribent som kan bistå.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.