Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Kubota fra Japan er en av verdens største traktorprodusenter. Illustrasjonsfoto: Kubuta.com

Kubota skal lansere den første brenselcelletraktoren i 2025

Målet er å treffe europeiske og amerikanske bønder som er på jakt etter et alternativ til batteritraktorer.

Det er velrennomerte Nikkei Asia som kommer med nyheten, og deres kilder sier altså at Kubota planlegger å ha en prototype av brenselcelletraktoren klar allerede i 2023, mens den endelige lanseringen skal skje i 2025.

Fokus på det amerikanske og europeiske markedet

Også Japan sikter mot netto null klimagassutslipp innen 2050, og per nå står landbruks-, fiskeri- og skogbruksindustrien for rundt 4% av landets totale klimagassutslipp. Av dette stammer imidlertid rundt 30% fra drift av landbruksutstyr og annen virksomhet som brenner drivstoff, skriver Nikkei Asia.

Den japanske traktorprodusenten ser imidlertid at etterspørselen etter nullutslippsmaskiner så langt er større i vesten, og fokuserer derfor i første omgang på europeiske og amerikanske bønder som er på jakt etter et alternativ til elektriske traktorer.

Hvorfor hydrogen?

Både USA-baserte Deere & Co og Kubota planlegger nemlig å tilby rene  elektriske versjoner av sine små og mellomstore modeller.

Det spesielle med landbruksutstyret er at de må være kraftige, og med brenselceller kan de altså fungere lenger enn de rene elektriske alternativene, i tillegg til at man slipper å drasse på vekten av utallige batterier.

I følge Nikkei Asia har Kubota også merket seg at traktorene som regel kjører på de samme jordene. Det gjør at man ikke er avhengige av opprette et omfattende nettverk av hydrogenstasjoner, men i stedet kan levere hydrogenet i tanker direkte til brukerne.

Brenselcelletraktorene til Kubota skal være mellomstore og store, og utvikle mellom 50 og 100 hestekrefter. Prisen antas å bli rundt 40% dyrere enn de dieseldrevne alternativene, men dette vil naturligvis kunne endre seg frem mot lansering.

Kilde: Nikkei Asia

Hyundai Motor øker fokuset på hydrogendrevet tungtrafikk

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.