Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Den nye fraktfergen Eurocarrier. Illustrasjon

Fraktfergen som kombinerer LNG og grønt hydrogen

Eurocarrier skal koble Finland til det europeiske jernbanenettet ved å flytte trailertrafikken over på jernbanen.

Deltamarin har signert en kontrakt med Oy Fennorail Ltd om å designe Eurocarrier-fergen, en ferge spesiallagd for å frakte både tog- og lastebillast.

Målet er å koble Finland til det europeiske TEN-T-jernbanenettverket, for dermed å skape en forbindelse fra Øst-Europa til Sentral-Europa og Middelhavet.

Vil gi betydelig lavere CO2-utslipp

I følge pressemeldingen er det omtrent 400.000 lastebiler per år som reiser med bilferger mellom Finland og Estland. Det tilsvarer nesten 1100 lastebiler hver eneste dag.

Siden utslippene fra tunge kjøretøyer (trailere) er mer enn fem ganger større enn jernbanetrafikk, vil det oppnås betydelige utslippsreduksjoner om deler av denne lasten kan flyttes fra vei til jernbane.

Gigantkapasitet

Fartøyet skal operere i Østersjøen og ha en kapasitet på over 1000 lengdemeter med toglast og ytterligere 1500 lengdemeter for lastebiler.

— For å gjøre togfergen så klimavennlig og lønnsom som mulig vil den ha dual-fuel som kan gå på ren LNG, en blanding av LNG og grønt hydrogen eller Marine Gas Oil (MGO), sier Kaj Jansson, styremedlem i Fennorail Ltd.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova

— Vi er glade for at Fennorail har valgt oss til å designe dette unike fartøyet, sier Deltamarins salgssjef, Jaakko Lappi.  Vi er kjent for å designe miljøvennlige fartøyer, og dette prosjektet er en god fortsettelse på vår vei mot nullkarbonfrakt, avslutter han.

Arbeidet med å designe skipet er allerede i gang ved Deltamarins kontorer i Finland.

Kilde: Deltamarin.com

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24