Fraktfergen som kombinerer LNG og grønt hydrogen
Eurocarrier skal koble Finland til det europeiske jernbanenettet ved å flytte trailertrafikken over på jernbanen.
Deltamarin har signert en kontrakt med Oy Fennorail Ltd om å designe Eurocarrier-fergen, en ferge spesiallagd for å frakte både tog- og lastebillast.
Målet er å koble Finland til det europeiske TEN-T-jernbanenettverket, for dermed å skape en forbindelse fra Øst-Europa til Sentral-Europa og Middelhavet.
Vil gi betydelig lavere CO2-utslipp
I følge pressemeldingen er det omtrent 400.000 lastebiler per år som reiser med bilferger mellom Finland og Estland. Det tilsvarer nesten 1100 lastebiler hver eneste dag.
Siden utslippene fra tunge kjøretøyer (trailere) er mer enn fem ganger større enn jernbanetrafikk, vil det oppnås betydelige utslippsreduksjoner om deler av denne lasten kan flyttes fra vei til jernbane.
Gigantkapasitet
Fartøyet skal operere i Østersjøen og ha en kapasitet på over 1000 lengdemeter med toglast og ytterligere 1500 lengdemeter for lastebiler.
— For å gjøre togfergen så klimavennlig og lønnsom som mulig vil den ha dual-fuel som kan gå på ren LNG, en blanding av LNG og grønt hydrogen eller Marine Gas Oil (MGO), sier Kaj Jansson, styremedlem i Fennorail Ltd.
Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova
— Vi er glade for at Fennorail har valgt oss til å designe dette unike fartøyet, sier Deltamarins salgssjef, Jaakko Lappi. Vi er kjent for å designe miljøvennlige fartøyer, og dette prosjektet er en god fortsettelse på vår vei mot nullkarbonfrakt, avslutter han.
Arbeidet med å designe skipet er allerede i gang ved Deltamarins kontorer i Finland.
Kilde: Deltamarin.com
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!