Nyheter Tungtransport
En av Walmarts store hydrogenbiler. Foto: Walmart

Walmart tester ut stadig mer hydrogen

På grunn av de mange fordelene vurderer de nå også hydrogen på langdistanse.

Walmart er en verdens største butikkjeder og har over 1.8 millioner ansatte i 44 land. Det betyr også at driften ubønnhørlig står for store utslipp, som de nå prøver å redusere.

Det er derfor ingen overraskelse at selskapet allerede er i gang med testing av rene elektriske og gassdrevne kjøretøy. Nå økes også fokuset på hydrogenalternativene.

BMW velger hydrogen i Leipzig

Hydrogen på gaffeltrucker og tungtransport

I følge proactive investors bruker Walmart allerede gaffeltrucker som går på hydrogen på flere distribusjons-sentraler.

Nå blir de imidlertid også blant de første som selskapene i  USA som tester egenskapene og ytelsen til en hydrogendrevet lastebil som bygges i Texas av Capacity Truck.

Fordelene med hydrogen vs el frister

— Fordelen med hydrogen er at den gir en rekkevidde på over 640 km (rundt 400 miles), at det går langt raskere å fylle drivstoff, og at det veier mindre så vi kan frakte mer gods, sier Fernando Cortes, senior visepresident for transport hos WalMart i en uttalelse.

Dette er fordeler som gjør at Walmart seriøst vurderer hydrogen som drivstoff - også på sin tungtransport.

— Det som taler mot hydrogen er at det akkurat nå er for dyrt, og vi vet at kundene våre ser til oss for å holde prisene lave, sier Cortes videre.

Lidl dumper el — velger hydrogen

Samarbeid er nøkkelen

For å nå sin 2040-ambisjon om nullutslipp på tvers av sine globale operasjoner, det inkluderer selskapets flåte på 10.000 trekkvogner og 80.000 hengere, er Walmart helt avhengig av utstrakt samarbeid med produsenter og leverandører.

Walmart har derfor sagt ja til å teste Cummins nye 15-liters forbrenningsmotorer allerede til neste år. Går alt etter planen, ønsker de dermed å integrere disse hybridene i sine eksisterende lastebiler - noe som i følge Cummins er en billigere og enklere løsning enn å produserer helt nye kjøretøy:.

En 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen!

I tillegg planlegger de å teste ut elektrisk tungtransport fra blant annet Nicola - som jo også lager tungtransport på hydrogen.

Nå som hydrogen også vurderes på de lange transportetappene kan det med andre ord skje mye spennende fremover.

Vi lover å følge med.

Nikola begynner endelig å vise seg frem igjen

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.