Nyheter Teknologi
Den kraftige V8-dieselmotoren fra britiske Cox Marine skal også kunne kjøres på hydrogen. Foto: Cox Marine

Denne båtmotoren kombinerer diesel- og hydrogen

Britiske Cox Marine skal snart presentere resultatene etter å ha utviklet verdens første påhengsmotor som går på diesel og hydrogen.

Den britiske motorprodusenten har ikke bare spesialisert seg på kraftige outboard-motorer på diesel, siden begynnelsen av 2021 har de også jobbet med en dual-fuel motor basert på deres kraftige CX0300-motor.

Arbeidet startet etter at de sluttet seg til SHAPE UK (= Shipping, Hydrogen & Port Ecosystems UK) – der de sammen med flere andre aktører jobber for å gjøre havnen i Portsmouth til Storbritannias første maritime knutepunkt med nullutslipp.

En 15-liters forbrenningsmotor som går på hydrogen!

Grønt hydrogen

Hydrogenet som har blitt brukt under forsøket skal forøvrig komme fra en 35KW elektrolysator som produserer hydrogen ved hjelp av havnens solcellepaneler.

Konverteringen av den 300-hesters store påhengsmotoren gjøres av Cox Marine i samarbeid med Universitetet i Brighton, og tanken er at båten skal brukes til å slepe fortøyningslinjer, drive patruljering og annet forefallende arbeid i havnebassenget.

Den kraftige V8-dieselmotoren fra britiske Cox Marine skal også kunne kjøres på hydrogen. Foto: Cox Marine

Møt båten som kombinerer to V12-motorer med hydrogen

Havnemesterens perfekte hjelpebåt?

Å konvertere eksisterende motorer til dual-fuel motorer er selvsagt ikke noe nytt, og vi har tidligere laget artikler om både Cummins 15-liters motor og ikke minst personellbåten som kombinerer V12-motorer med hydrogen.

Begrunnelsen er som oftest ønsket om en effektiv måte å redusere båtenes karbonutslipp på, samtidig som det ofte er rimeligere å justere noe du allerede vet virker enn å bygge noe som er helt nytt.

Er du nysgjerrig på hvor godt Cox Marines CXO300 konverterte outboardmotor har fungert i havnemiljøet får du snart svaret.

I følge FuelCellsWorks skal nemlig selskapets representant James Eatwell presentere resultatene på den kommende Seawork-messen som starter nå 21. juni.

Der vil han gå gjennom utfordringene de har hatt underveis, og hva man bør tenke på før man eventuelt velger å tilrettelegge havnemiljøet for hydrogendrift.

Vi kommer tilbake med erfaringene straks vi får dem.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.