Krever hydrogenkvote for skipsfarten
En bred koalisjon av energileverandører, rederier og organisasjoner har nå bedt EU om å innføre en minimumskvote på 6% bærekraftig og skalerbart hydrogendrivstoff innen 2030.
Det bekrefter den Brusselbaserte interesseorganisasjonen Hydrogen Europe på sine nettsider i dag, og blant de øvrige medlemmene finner vi blant annet Siemens Energy, Viking Cruises, Green Power Denmark, og Transport&Environment (T&E.)
Historikk
I fjor foreslo EU-kommisjonen å innføre en lov om skipsdrivstoff (FuelEU Maritime Regulation) som tar sikte på å øke bruken av alternative marine drivstoff.
I følge Hydrogen Europe går imidlertid ikke denne loven langt nok. I stedet for å bedre konkurranseevnen til bærekraftig og skalerbart e-drivstoff, risikerer den i stedet å fremme billigere fossildrivstoff.
Koalisjonen har derfor bedt Europaparlamentet og EU-rådet om å forbedre forslaget ved å inkludere en dedikert underkvote for e-drivstoff i den foreslåtte forordningen.
— FuelEU Maritime-forslaget går ikke langt nok, og dette har blitt spesielt tydelig etter at REPowerEU har økt ambisjonsnivået, sier Daniel Fraile, Chief Policy Officer i Hydrogen Europe. Vi må ha forslag som gir et klart signal om hydrogen og hydrogenbasert e-drivstoff i maritim sektor, sier han.
— Vi oppfordrer derfor Europaparlamentet og EU-medlemsstatene til å anerkjenne rollen til disse teknologiene og akselerere utplasseringen av dem for å dekarbonisere europeisk og global skipsfart. Bærekraftig hydrogen og e-drivstoff, spesielt når de produseres fra fornybare kilder, må stimuleres av et dedikert delmål og en multiplikator som vil øke investeringene i disse drivstoffene, avslutter Fraile.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!